سایه سنگین رکود بر بازار مسکن!

سایه رکود همچنان بر بازار مسکن سنگینی می‌کند. مشاوران املاک از کسادی معاملات و ثبات نسبی قیمت‌ها می‌گویند. با این حال به نظر می‌رسد در برخی مناطق جنوبی تهران قیمت‌ها اندکی تغییر کرده است. واسطه‌های ملکی در جنوب تهران می‌گویند که با وجود رکود بازار، فروشندگان حاضر به کاهش قیمت نیستند و حتی برخی از مالکان تحت تاثیر انتظارات تورمی، نرخ‌ها را بالا می‌برند.

با گذشت هشت روز از آذرماه هنوز گزارش رسمی تحولات آبان ماه بازار مسکن شهر تهران از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی ارایه نشده است. به نظر می‌رسد نرخ رشد قیمت در ماه گذشته در حد ۲ درصد باشد. از طرف دیگر تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ در مناطق جنوبی تهران بیش از شمال پایتخت است. همین مساله باعث شده تا میزان رشد قیمت در جنوب بیش از شمال تهران باشد.

در یک سال گذشته نرخ رشد قیمت خانه در منطقه ۱۰ که بیشترین تقاضا را در جنوب تهران به خود اختصاص می‌دهد ۶۰ درصد بوده است. منطقه ۱۴ با رشد ۴۹ درصد مواجه بوده و میزان افزایش قیمت در منطقه ۱۵ به ۵۴ درصد می‌رسد؛ در حالی که متوسط افزایش قیمت در شهر تهران بر اساس معاملات مهرماه ۳۸ درصد اعلام شد.

بنگاه‌ها سوت و کورند!

مشاوران املاک عنوان می‌کنند بخش قابل توجهی از تورم بازار مسکن در مناطق جنوبی تهران طی هشت ماه اخیر اتفاق اتفاده است. یکی از واسطه‌های ملکی در جنوب شرقی تهران به ایسنا گفت: بعد از عید نرخ‌ها مرتبا به‌روز می‌شد. در منطقه‌ی ۱۴ تقاضا برای واحد نوساز، بالاست؛ چون ساخت و ساز کاهش یافته است. افزایش قیمت مصالح ساختمانی هم باعث رکود ساخت و ساز شده و هم نرخ‌ها را بالا برده است.

وی افزود: بعضی از مردم که حتی سرمایه‌گذار حرفه‌ای نیستند و بودجه‌ای در حد یک میلیارد تومان داشته‌اند اقدام به خرید آپارتمان در مناطق جنوبی تهران کرده‌اند. این موضوع در یک سال گذشته تشدید شده و به رشد قیمت در جنوب تهران انجامیده است. در این گزارش قیمت‌های پیشنهادی روز مسکن در تهران را مشاهده می‌کنید. مقایسه قیمت‌ها با سال گذشته از افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصد حکایت دارد. در مناطق جنوبی تهران بیشترین عرضه آپارتمان مربوط به منطقه ۱۰ است و منطقه ۱۴ در رتبه بعدی قرار دارد.

با ورود به فصل پاییز و کاهش جابه‌جایی‌ها رکود بازار مسکن نیز سنگین‌تر شده است. کسی برای سوال کردن قیمت هم به دفاتر املاک سر نمی‌زند. بخش قابل توجهی از متقاضیان مصرفی با توجه به تغییرات قیمت مسکن و آگاهی از نرخ‌ها رغبت چندانی برای مراجعه به دفاتر املاک و آگاهی از قیمت‌های جدید ندارند.

مهرماه امسال نرخ رشد ماهیانه قیمت با ۱.۲ درصد افزایش به صفر متمایل شده و معاملات با حدود ۵۴۰۰ فقره به کمترین میزان خود در سال جاری رسیده است. در حال حاضر طبق شاخص بانک مرکزی، میانگین قیمت هر متر خانه در تهران ۴۳.۷ میلیون تومان و بر اساس شاخص مرکز آمار ۴۶.۴ میلیون تومان است. از طرف دیگر به دلیل شرایط موجود جامعه انتظارات تورمی در بخش مسکن کاهش یافته و زمینه برای ورود تقاضای  مصرفی فراهم است. گزارش قیمت آبان ماه شهر تهران هنوز ارایه نشده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.