اظهارات مهم وزیر ارتباطات درباره فیلترینگ اینستاگرام/ ایجاد محدودیت را دوستان امنیتی تشخیص دادند!

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اقدامات دولت برای حمایت از کسب و کار‌های اینترنتی و در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود ۸ تا ۹ میلیون کسب و کار در فضای مجازی با محدودیت‌های ایجاد شده در اینترنت دچار مشکل شده‌اند، آیا این آمار دقیق است و اساسا آمار دقیقی از کسی و کار‌ها در بستر فضای مجازی که متضرر شده‌‎اند، وجود دارد یا خیر؟،گفت: آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد، زیرا پلتفرم (اینستاگرام) در اختیار ما نیست و همکاری نمی‌کند، ما نمی‌دانیم واقعا چند نفر کسب و کار در آنجا هست، چون ساز و کاری هم تا یکی، دو ماه قبل برای کسب و کار در این پلتفرم وجود نداشت و اخیرا اضافه کرده است.

وی افزود: کاربر‌های عادی برای کسب و کار از نظر این پلتفرم (اینستاگرام) تا چند وقت پیش تفاوتی نداشتند، اما در صورتی که یک کسب و کار هم متضرر شده باشد، برای ما مهم است، برای همین دولت آیین‌نامه‌ای را حدود ۲۰ روز پیش تصویب کرد که حمایت‌های بسیار خوبی برای کسب و کار‌های اینترنتی و هم برای پلتفرم‌ها پیش‌بینی شده که انشاءالله به مرور اجرا خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برخی اقدامات دولت در حمایت از کسب و کار‌های اینترنتی، تصریح کرد: قدم اول این بود که ببینیم چه پلتفرم‌هایی مشمول این حمایت‌ها می‌شوند، برای شناسایی این پلتفرم‌ها جهت حمایت، فراخوان دادیم که یک هفته فرصت داده شده و به زودی مشخص می‌شوند.

زارع‌پور با تأکید بر اینکه حدود ۳۰ نوع حمایت از پلتفرم‌ها و کسب و کار‌ها در آیین‌نامه دولت پیش‌بینی شده است، گفت: طبق این آیین‌نامه برای کسب و کار‌های اینترنتی در بستر پلتفرم‌های داخلی حمایت‌هایی از جمله معافیت مالیاتی به مدت دو سال در نظر گرفته شده، به طوری که کسب و کار‌هایی که سابقه مالیاتی نداشتند، یعنی تا به حال مالیات پرداخت نمی‌کردند، می‌توانند با خیال راحت در این پلتفرم‌ها کارشان را انجام دهند و نیازی هم به اخذ مجوز نیست، در کنار این، بسته‌های تبلیغاتی نیز پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: به زودی اسامی پلتفرم‌های داخلی مورد حمایت برای فعالیت کسب و کار‌های اینترنتی مشخص واسامی آن‌ها نیز اعلام خواهد شد؛ یک نفر را هم به طور ویژه مأمور کردم که اجرای این آیین‌نامه را دنبال کند که در نهایت به خروجی مطلوب برای کسب و کار‌های اینترنتی تبدیل شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه انتقال از پلتفرم‌های خارجی به داخلی برای کسب و کار‌ها قطعا مشکلاتی ایجاد خواهد کرد، افزود: تلاش می‌کنیم این انتقال کسب و کار با زحمت کمتری صورت گیرد، در شرایط فعلی که این محدودیت ناخواسته ایجاد شده و دوستان امنیتی تشخیص دادند، ما وظیفه داریم فضا را برای کسب و کار‌های مردم فراهم کنیم.

زارع‌پور اضافه کرد: تمام شب و روز ما در وزارت ارتباطات به این می‌گذرد که زیرساخت پُر سرعت و با کیفیت برای کسب و کار‌ها برای عموم مردم فراهم کنیم.

وی در پایان گفت: ظرفیت پلتفرم‌های داخلی برای توسعه کسب و کار‌ها نیز وجود دارد و نگرانی بابت کسب و کار‌های دیجیتال در بستر فضای مجازی وجود ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.