ضرغامی سومین اخراجی از پاستور؟
روزگذشته حسن میرزایی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: «یک وزیری داریم مانند وزیر میراث فرهنگی به‌جای اینکه وزارتخانه خود را اداره کند و مشکلات و چالش‌های وزارتخانه‌اش را حل کند گویی مسئولیت خود را این می‌داند که در همه امور کشور مربوط و نامربوط اظهارنظر کند و حرف‌هایی را هم بزند که یک وقت‌هایی هم حرف‌های به‌نظر نادرست و شاذی را مطرح می‌کند.»

13 مهر ضرغامی این توئیت را منتشر کرد: «امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای همگانی است. هر وقت این مسئولیت، حکومتی، اداری و آمرانه شد، نتیجه عکس داد. وقت آن است که از گذشته عبرت بگیریم و در روش‌هایمان تجدیدنظر کنیم. این تغییر راهبرد، شجاعت می‌خواهد. از جنس همان شجاعتی که امام (ره) به ما آموخت.»

و پس از آن در 19 مهر توئیت دیگری منتشر کرد: «مدتی پیش در مورد ستاد امر به‌معروف توئیت زدم و مورد گلایه قرار گرفتم که چرا این نهاد مقدس را تضعیف می‌کنم !امروز که ظاهرا همه آن دوستان به همین نتیجه رسیده‌اند، می‌گویم: «باباجون مردم اگر نخوان امر به ‌معروف بشن کیو باید ببینن؟!» که کلید اصرار نمایندگان مجلس به برکناری او بود.

«قرن نو» در آن مقطع نوشته است: «تلاش ضرغامی برای حفظ چهره متفاوت با دولت اصولگرای سیزدهم و موافق با تفکر امروز جامعه، کار را به‌جایی رسانده است که گفته می‌شود مستحق دریافت تذکر شده است. تا جایی‌که حمیدرضا صادق‌زاده، معاون دستگاه‌های حاکمیتی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفته بعداز تذکر رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت به وزیر گردشگری، تاکنون به درخواست‌های ستاد برای دلایل عدم ابلاغ شاخص‌های عفاف و حجاب نیز پاسخی نداده‌اند. اگر وزارت گردشگری بخواهد به این رویه ادامه دهد با توجه به مطالبات مردمی از طرق قانونی دیگر اقدام خواهیم کرد. این تذکر نشان می‌دهد ضرغامی حتی به قیمت کنار گذاشته ‌شدنش از دولت می‌خواهد این چهره تازه معرفی‌شده به جامعه را حفظ کند تا شاید بتواند سه سال دیگر با گذشت از سدّ شورای نگهبان، همای سعادت ریاست‌جمهوری را روی شانه‌های خود ببیند.»

فشار مجلس

فشارهای مجلس به رئیسی برای کنارگذاشتن ضرغامی افزایش یافت به نحوی که ۲۰ مهر حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خطاب به وزیر میراث فرهنگی گفت: «آقای وزیر شما باید پرچمدار امر به معروف و نهی از منکر باشید منتها اگر نمی‌خواهید امر به معروف و نهی از منکر را ببینید ذهن خود را تغییر داده و خود را چهره انقلابی معرفی نکنید.» ضرغامی حتی پا را فراتر گذاشته و در روزهایی که تجمعات اوج گرفته است توئیت‌هایی انتقادآمیز به وضعیت امر به معروف و گشت ارشاد منتشر کرده است.

وی چند روز پیش هم در انتقاد به اظهارات دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر نوشت: «مدتی پیش در مورد ستاد امربه معروف توئیت زدم و مورد گلایه قرار گرفتم که چرا این نهاد مقدس را تضعیف می‌کنم ! امروز که ظاهرا همه آن دوستان به همین نتیجه رسیده‌اند، می‌گم: «باباجون مردم اگر نخوان امربه معروف بشن کیو باید ببینن؟!» این اظهارات ضرغامی البته بدون پس‌لرزه نبود و تندروهای مجلس او را به باد نقد گرفتند. محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر در تذکری درباره این توئیت ضرغامی گفته بود؛ ما در قدیم کفترباز داشیم که خیلی هم به کفتربازی علاقه داشتند؛ امروز هم عده‌ای توئیت‌باز داریم که نمونه‌های آن را در دولت قبل دیدیم و متأسفانه در دولت فعلی هم شاهد نمونه‌هایی از آن هستیم. این افراد به‌جای رسیدگی به امورات وزارتخانه تحت امرشان، شب و روز در حال توئیت‌بازی هستند.

وی این اقدامات ضرغامی را تلاشی برای کاندیداتوری در ۱۴۰۴ دانسته و با استفاده از این عبارت گفته بود: با این وضعیت کم‌کم شروع به خاطره تعریف‌کردن می‌کنید! سه سال دیگر زمان انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم است پس برخی از آقایان این کارها را انجام ندهند.

ضرغامی البته تلاش کرد ابهامات درباره توئیتش را رفع کند اما عقب‌نشینی از مواضعش نکرد. او در یادداشتی در پاسخ به انتقادات گفته بود: «امر به معروف و نهی از منکر از ضروریات دین است که در توئیت قبلی‌ام با جمله: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای همگانی است، بر اهمیت، ضرورت و فراگیری این اصل مهم تاکید کرده‌ام.»

سومین خروجی پاستور؟

از همان روز که ضرغامی به اظهارتی پرداخت که با مشی او در صداوسیما متفاوت بود، از همان زمان که به دیدار چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب رفت و غیره مشخص بود اصولگرایان با او همسو نخواهند شد. وقتی هم که به‌عنوان وزیر گردشگری معرفی شد، صدای انتقادات از اردوگاه اصولگرایی بلند شد.

برخی رفتارهای ضرغامی را برنامه او برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم ارزیابی کردند اما اکنون جایگاه او در دولت سیزدهم هم لغزنده شده است. با توجه به افزایش فشارها بعید نیست که ضرغامی پس از عبدالملکی و رستم قاسمی، سومین اخراجی از پاستور باشد!

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.