حمله نمایندگان کشورهای غربی به سفیر چین در شورای حقوق بشر

سفیر و نماینده چین در مقر اروپایی سازمان ملل، ژنو دقایقی قبل از رأی گیری در خصوص پیش نویس قطعنامه با انتقاد از سیاسی بودن این پیش نویس که کشورهای غربی در خصوص تحولات داخلی ایران تهیه و به شورای حقوق بشر ارائه کرده اند خواستار اعمال یک تبصره شد که بر اساس آن بند مرتبط با کمیته حقیقت یاب حذف شود. این پیشنهاد با واکنش تند کشورهای غربی مواجه شد.

نماینده چین در سخنرانی خود بر اصول بی طرفی و جهان شمولی و خودداری از استانداردهای دوگانه و رعایت انصاف تاکید کرد و گفت در رعایت حقوق بشر باید پیچیدگی‌های محلی و منطقه‌ای و تفاوت‌های فرهنگی را مد نظر قرار دهد.

نماینده چین گفت پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده به شدت از ایران انتقاد می‌کند بدون آنکه به تلاش‌های ایران برای رفع مشکلات اشاره‌ای بکند.

همچنین چین انتقاد کرد که تشکیل مکانیسم تحقیقی مورد نظر بدون حمایت حکومت ایران اقدامی سازنده نیست و می‌تواند وضعیت را در ایران پیچیده‌تر کند.

نمایندگان کشورهای غربی از جمله آلمان، انگلیس، آلمان، ایسلند، فنلاند، اوکراین، هلند و ... با انتقاد شدید از نماینده چین و بعضا با الفاظی بسیار تند که چرا چنین پیشنهادی اساسا مطرح شده است از حاضرین در نشست خواستند تا به این پیشنهاد چین رأی منفی دهند.

در نهایت این پیشنهاد رأی نیاورد و شورای حقوق بشر تا دقایقی دیگر اصل پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی را به رأی خواهد گذاشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.