اعتراف وزیرخارجه انگلیس: تسلیحات ایرانی کل منطقه را تهدید می‌کند

وزیر امورخارجه انگلیس ضمن اعتراف به توانمندی‌های نظامی و پیشرفت اتمی ایران، در تداوم اتهام‌پراکنی‌ها و رویکرد دوگانه کشورش مدعی شد که تسلیحات ساخت ایران کل منطقه غرب آسیا را تهدید می‌کند.

خبر مهم درباره دور جدید مذاکرات

«جیمز کلورلی» وزیر امورخارجه انگلیس قرار است این مطلب را طی کنفرانسی که در پایتخت بحرین جریان دارد مطرح کند. در فرازهایی از سخنرانی ادعایی وی که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است، وزیر خارجه انگلیس، ایران و روسیه را تهدیدی برای امنیت خاورمیانه خوانده است.

کلورلی با تکرار ادعاهای سیاسی علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مدعی است: امروز برنامه اتمی ایران پیشرفته‌تر از هر زمان دیگری است. وی ادعای مشارکت ایران در جنگ اوکراین را نیز تکرار کرده و در متن سخنرانی خود آورده است: ایران به فروش پهپادهای مسلحی که غیرنظامیان در اوکراین را می‌کشد به روسیه متوسل شده است.

به تهدیدهای دشمنان با سلاح اتمی پاسخ خواهیم داد!

وی ادعا می‌کند: «بریتانیا مصمم است در کنار دوستان خود برای مقابله با تهدید ایران، جلوگیری از قاچاق تسلیحات متعارف، و جلوگیری از دستیابی این کشور به قابلیت تسلیحات هسته‌ای همکار کند.»

او درباره جنگ در اوکراین هم مسکو را به نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین متهم خواهد کرد.

مگر خودرو فرانسوی به ایران وارد می شد که وزارت صمت آن را تحریم کرده است؟

رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس می‌گوید: هیچ کشوری از آشفتگی هایی که [ولادیمیر] پوتین برای بازارهای انرژی جهانی به ارمغان آورده یا آسیبی که به امنیت غذایی جهانی وارد کرده است مصون نیست.

کلورلی بدون اشاره به نقش کشورش در تامین تسلیحات برای ائتلاف متجاوز عربستان در جنگ یمن و تجهیز گروه‌های معارض در سوریه اضافه می‌کند: «جنگ پوتین رنج بیشتری را به سوری‌ها و یمنی‌ها وارد می‌کند که از قبل محرومیت‌های بشردوستانه را تحمل می‌کردند و لبنانی‌های عادی که در بحران اقتصادی گرفتار شده‌اند.»

انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین به بازیگری فعال در حمایت از کی‌یف تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور همچنین به بهانه مسائل حقوق بشری و ادعای مشارکت ایران با روسیه در جنگ اوکراین، تحریم‌هایی را وضع کرده که با پاسخ متقابل ایران روبه رو شده است.

بر اساس گزارش وزارت امورخارجه انگلیس، کلورلی در جریان سفرش به منامه قرار است با شماری از همتایان بین‌المللی خود دیدار و در میزگردهای پیرامون تحولات منطقه‌ای مشارکت کند. 

وی سپس راهی قطر خواهد شد و در آنجا ضمن شرکت در مراسم افتتاحیه جام جهانی و نخستین بازی انگلیس، به انجام ملاقات‌های دوجانبه با مقام‌های کشورهای مختلف ادامه خواهد داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.