شکاف در صفوف جمهوری خواهان آمریکا ایجاد شد

سناریوی تکرار تئوری های توطئه ۲۰۲۰ در حال تکرار شدن است؛ در شرایطی که آمارها نشان می دهد که جمهوری خواهان و دموکرات ها برای کنترل مجلس نمایندگان وسنا درگیر رقابتی تنگاتنگ هستند( فارغ از ادعای برخی رسانه ها مبنی بر قرمز شدن مجلس نمایندگان) زمزمه هایی درباره چرایی عدم یا کندی شمارش آرا در ایالت های غربی بلند شده است.

براساس ارزیابی های سی ان ان تا عصر پنجشنبه در حدود ۵۴۰ هزار رای در آریزونا و ۹۵ هزار رای در نوادا شمارش نشده است. شمارش آرا در کالیفرنیا- ایالتی که بیش از ده ها رقابت کلیدی را شاهد بوده-می تواند برای هفته ها ادامه یابد. اما این واقعیت که رقابت های نامعلوم کنگره را تحت تاثیر قرار می دهد، نشان از دارد که جمهوری خواهان تا چه میزان از هدف خود برای ایجاد موج قرمز( سونامی سرخ( فاصله گرفته اند. حزب جمهوری خواه انتظار داشت که به واسطه محبوبیت پایین بایدن، شرایط نا به سامان اقتصادی و این واقعیت که حزب رئیس جمهور( دموکرات ها) به طور معمول در اولین میان دوره ای های دولت جدید متحمل هزینه های بسیاری می شوند، امتیازهای بیشتری را از آن خود کند. اما حالا بعد از گذشت چهار روز از رای گیری ها، نه تنها سونامی جمهوری خواهان در هم شکسته، نتایج آرا مبهم است. از همین رو بازی سرزنش حزب « فیل» ها کلید خورده و گفته می شود اوج گرفته است.

جمهوری خواهان در موقیعیتی دشوار قرار دارند

پت تومی، سناتور بازنشسته پنسیلوانیا، چهره ای جمهوری خواه که جان فترمن قرار است جایزگینش شود به صراحت به نقش دونالد ترامپ در انتخابات میان دوره ای اشاره کرد و گفت که حمایت این شخص از نامزدهای ضعیف که وفاداری به او را بر خواست و مطالبه رای دهندگان ترجیح می دهند، دیگر نامزدهای جمهوری خواه را در وضعیتی دشوار قرار داده است. تومی با اشاره به پنسیلوانیا به سی ان ان گفت که در جریان رقابت های فرمانداری، جمهوری خواهان یک نامزد برجسته (داگ ماستریانو) از « مگا» داشتند که به نظر نمی رسید تلاشی برای تعمیق پایگاه اجتماعی اش انجام داده باشد.

221110234008-01-nevada-arizona-counting-election-officials

به باور این چهره کهنه کار سیاسی، جمهوری خواهان سه کرسی مجلس را در ایالت هایی از دست داده اند که به اعتقاد او برای به دست آوردن آرای اکثریت ساکنانشان شانس بالایی داشتند. دلیل اصلی این بداقبالی از منظر تومی مشارکت و حضور ترامپ بود. پس از پیروزی دموکرات ها بر سر کرسی های سنا در پنسیلوانیا، جمهوری خواهان برای به دست آوردن اکثریت باید دو کرسی را از آن خود کنند. فعلا توازن قدرت در جریان رقابت ها و در سه ایالت آریزونا، نوادا و جورجیا کاهش یافته است.در نوادا، آدام لاکسالت با درصدی اندک، کاترین کورتز ماستو را عقب راند. در آریزونا، مارک کلی دموکرات با درصدی نسبتا پایین بیلک مسترز جمهوری خواه را شکست داد.

آغاز چالش جدال با فیک نیوزها

در حالی که برخی از چهره های محافظه کار در باب مقوله شمارش آرا بار دیگر ادعاهای سال 2021 را زمزمه می کنند، مقام های انتخاباتی نوادا و آریزونا تلاش کردند تا در برابر فیک نیوزها مرتبط با شمارش آرا بایستند. کری لیک، نامزد انتخابات فرمانداری آریزونا گفت که صد در صد به پیروزی اش باور دارد، با این همه در ادامه اظهاراتش به شکلی ضمنی مقام های انتخاباتی را متهم کرد که عامدانه چرخش شمارش آرا را بر دور کند تعریف کرده اند.

66666666

 لیک که بارها از دروغ های انتخاباتی ترامپ در سال 2020 استقبال کرده درگیر رقابت با کیتی هاز دموکرات است و همزمان زمزمه های آشنایش در باب تقلب ادعایی صدای رئیس بخش نظارت بری انتخابات این ایالت را در آورده است. در نوادا نیز ترامپ دست به کارشکنی زده و بدون استناد به مدارک مستند در رسانه های اجتماعی مدعی شد که این منطقه دارای سیستم رای گیری فاسدی است. او خطاب به لاکسالت گفت که مراقب باشد؛ اظهارات ترامپ در باب نوادا به تنش ها در باب فیک نیوزها دامن زده است. آدام لاکسالت، دادستان کل سابق نوادا، در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان این ایالت برای مجلس سنا پیروز شد و در انتخاباتی که احتمالاً در ماه نوامبر بسیار رقابتی خواهد بود، با سناتور کاترین کورتز ماستو، یک دموکرات روبرو خواهد شد.

چرایی افعال مک کارتی

شواهد نشان می دهد که مجلس نمایندگان آمریکا قرمز خواهد شد؛ با این همه فعلا کوین مک کارتی برای رهبری این حزب در مجلس کمپینی را تعریف نکرده است؛ گروهی بر این باورند که اکثریت نسبی به دست آمده، رخدادی غیر منتظره برای جمهور خواهان بود که حالا پذریرشش بسیار سخت است، اما برخی دیگر، باور متفاوتی دارند و با اشاره به مواضع مک کارتی می گویند عقب نشینی او در برابر خواست برخی از چهره های جمهوری خواه مبنی بر استیضاح جو بایدن، موجب شکاف در این حزب شده است.

GettyImages-1428775004-700x420-1

پیام جمهوری خواهان برای ایالت های آبی

آنگونه که منابع آگاه می گویند، مک کارتی در چند روز گذشته با اعضای جمهوری خواه در تماس بوده و از حسن نیت بسیاری از آنها برخوردار است تا جایی که یکی از اعضای جدید جمهوری خواه یعنی مایکل لاولر با حمایت های کمپین میان دوره ای مک کارتی توانست بازوی دموکرات ها در انتخابات مجلس نمایندگان را شکست دهد، طبیعتا به واسطه این پیروزی نه تنها یک کرسی در اختیار جمهوری خواهان قرار گرفت، بلکه عقب رانده شدن پاتریک مالونی، پیروزی نمادین برای جمهوری خواهانی است که به دنبال ارسال پیام درباب قدرت خود بالاخص به ایالت های آبی بودند.

در حالی که بایدن انتاظ ردارد که مجلس نمایندکگان که پیش بینی می شود قرمز خواهد شد سیاست های دولت او و معامله های تجاری هانتر، پسرش را هدف قرار گیرد زمانی که برای سفر به صر و ایا آماده می شد بار دیگر تاکید کرد که دموکراسی آمریکاییی پس از شورش علیه کنگره در سال ۲۰۲۱، از آزمون نهایی سربلند خارج شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.