رقیب ترامپ قاطعانه در انتخابات پیروز شد

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز،  این انتخابات تعیین خواهد کرد که آیا جمهوری‌خواهان کنترل کنگره را از دست دموکرات‌ها می‌گیرند یا خیر. در عین حال، رقابت‌های فرمانداران می‌تواند آینده موضوعاتی مانند سقط جنین و حق رای را تعیین کند و به طور بالقوه نتایج رقابت ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را شکل دهد.

با بسته شدن صندوق‌های رای‌گیری در سراسر آمریکا، دموکرات‌ها تا حد زیادی پذیرفتند که کنترل مجلس نمایندگان را به جمهوری‌خواهان از دست خواهند داد، اما امیدوارند که اکثریت کمی در سنا را حفظ کنند. نظرسنجی‌های مؤسسه ادیسون ریسرچ نشان دادند که دلیلی برای نگرانی وجود دارد چرا که دموکرات‌ها در حال از دست دادن حمایت بلوک‌های رای‌دهی مهمی هستند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۵۴ درصد از رای‌دهندگان با مدرک دانشگاهی کاندیداهای دموکرات را انتخاب می‌کنند و ۴۵ درصد به جمهوری‌خواهان رأی می‌دهند. این برتری ۹ درصدی در میان رای دهندگان تحصیل کرده دانشگاهی، کمی کمتر از ۱۲ درصدی بود که جو بایدن در رقابت های ریاست جمهوری ۲۰۲۰ نسبت به دونالد ترامپ داشت.

شاید نگرانی بزرگ‌تر برای دموکرات ها ادامه حرکت لاتین تبارها به سمت حزب جمهوری خواه بود. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان ۴۰ درصد از آرای اسپانیایی‌ها را به دست آورده‌اند، در حالی که ترامپ در سال ۲۰۲۰، ۳۲ درصد این آرا را به دست آورده بود.

اما دموکرات‌ها می‌توانند آسوده باشند که سهم آنها از حمایت زنان سفیدپوست تحصیل‌کرده دانشگاهی ثابت می‌ماند. به گفته موسسه‌ی ادیسون، در سال ۲۰۲۰، بایدن در میان این گروه با حدود ۹ امتیاز از ترامپ پیشی گرفت و دموکرات‌ها روز سه‌شنبه با اختلاف مشابهی در نظرسنجی‌های کشوری پیشتاز بودند.

دموکرات ها حمایت از حق سقط جنین را به یک موضوع اصلی در انتخابات میان دوره ای خود در ماه های پایانی تبدیل کردند - موضوعی که احتمالاً بیشتر در میان زنان تحصیل کرده دانشگاهی تاثیر خواهد گذاشت.

در مجموع ۵۲ درصد از زنان ساکن حومه شهر در سراسر کشور به دموکرات ها رأی دادند در حالی که ۴۷ درصد از جمهوری خواهان حمایت کردند. این اختلاف پنج درصدی کمی کمتر از برتری هفت درصدی بایدن نسبت به ترامپ در سال ۲۰۲۰ بود.

حرکت بعدی دسانتیس؟

در این شرایط ران دیسانتیس جمهوری‌خواه طبق معمول کار خودش را انجام داد و دوباره با اختلاف بالایی به عنوان فرماندار فلوریدا انتخاب شد. اکنون همه نگاه‌ها به حرکت بعدی او خواهد بود و اینکه آیا او جرات مقابله با ترامپ برای نامزدی حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ را خواهد داشت یا خیر. تصور کنید که دو تفنگچی در یک خیابان غبارآلود به یکدیگر چشم دوخته‌اند. اینکه دسانتیس در حال بررسی نامزدی برای کاخ سفید است، برای ماه‌ها یک راز آشکار بوده است، با اینکه او هرگز در مورد آن به طور علنی صحبت نکرده‌است.

او در مورد پیروزی مجدد خود به قدری اطمینان داشت که اغلب صحنه‌ی مبارزات انتخاباتی را در فلوریدا ترک می‌کرد تا برای سایر جمهوری خواهان در سراسر کشور تبلیغ کند. کمپین انتخاباتی و حمایت‌های مالی از دسانتیس به قدری زیاد بود که کاندیدای دموکرات، چارلی کریست، عملاً هیچ شانسی در برابر او نداشت.

ترامپ گفته‌است که ممکن است به زودی نامزدی خود در انتخابات را اعلام کند. شاید تا ۱۵ نوامبر -۶ روز دیگر- او در سخنرانی‌هایش گاهاً حتی دسانتیس را مسخره کرده و گفته که اگر خودش وارد انتخابات شود این فرماندار شانسی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نخواهد داشت. دیوید جالی، نماینده سابق جمهوری خواه کنگره از فلوریدا، گفت که انتظار دارد دسانتیس به زودی اهداف خود برای ریاست جمهوری را اعلام کند.

جولی گفت: «دیسانتیس برای یک انتخابات درون حزبی رودرروی ترامپ آماده است و من پیش‌بینی می‌کنم که او یا تیمش در روزهای آینده این موضوع را اعلام خواهند کرد. او و مشاورینش معتقدند که می‌توانند حمایت نمایندگان کافی برای کسب نامزدی و شکست ترامپ را به دست آورند.»

حدود ۶۰ درصد از جمهوری خواهانی که ماه گذشته توسط رویترز-ایپسوس مورد نظرسنجی قرار گرفتند، گفته‌اند که فکر می کنند ترامپ باید در سال ۲۰۲۴ دوباره نامزد شود و ۳۶ درصد نیز گفته اند که نباید نامزد شود. در یک نظرسنجی که توسط ادیسون ریسرچ در روز سه‌شنبه منتشر شد، شش نفر از ۱۰ سوال‌شونده گفته‌اند که نظر خوبی نسبت به رئیس‌جمهور سابق ندارند. نظرسنجی اخیر ویکتوری اینسایت از اهالی فلوریدا نشان داد که ترامپ و دیسانتیس ۵۰-۵۰ با هم مساوی‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.