اعلام آمادگی اردوغان برای کمک به پایان یافتن جنگ اوکراین

رئیس جمهور ترکیه با اعلام آمادگی این کشور برای کمک به پایان درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین، گفت آنکارا هر کاری برای جلوگیری از وقوع بحران غذایی فراگیر در جهان انجام خواهد داد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز (جمعه) از آمادگی آنکارا برای کمک به پایان جنگ اوکراین و جلوگیری از بحران غذایی در جهان خبر داد.

اردوغان طی سخنرانی در نشست کشورهای ترک‌زبان در ازبکستان گفت: «ما در حال انجام تمام اقدامات لازم برای پایان دادن به درگیری‌هایی که ۹ ماه است در اوکراین جریان دارد، از طریق [مذاکرات] صلح هستیم. همزمان با این کار، مداخلات ضروری برای جلوگیری از بحران غذایی را نیز انجام می‌دهیم».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی در این‌باره توضیح داد: «اعضای سازمان کشورهای ترک‌زبان در حال عبور از دوره حساسی با خطرات و فرصت‌های فراوانی هستند. در این دوره، ما شاهد آن هستیم که تقویت همکاری‌ها، همبستگی و هماهنگی در همه زمینه‌ها برای همه ما حیاتی است».

رئیس جمهور ترکیه با تاکید مجدد بر حمایت آنکارا از باکو، اظهار داشت: «روند صلح در قفقاز جنوبی باوجود تمام اقدامات [جمهوری] آذربایجان، همچنان شکننده است. ما در کنار [جمهوری] آذربایجان برای رسیدن به صلح و همچنین درگیری‌هایش هستیم».

اردوغان با درخواست از کشورهای ترک‌زبان برای گسترش همکاری‌ها جهت جلوگیری و مدیریت مهاجرت‌های غیرقانونی، گفت ترکیه کشوری است که از سال ۲۰۱۴، بیشترین پناهجو را در خود جای داده است.

وی پیش از این نیز تصمیم روسیه برای خارج کردن نیروهایش از نزدیکی شهر خرسون در جنوب اوکراین را گامی مثبت خوانده و در تماس تلفنی با «ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراینی، به او توصیه کرد که بحران کنونی کشور و جنگ با روسیه را از طریق مذاکره حل کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.