اردوغان و دبیرکل ناتو درباره چه موضوعاتی گفت و گو کردند؟

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، منابع خبری جمعه شب گزارش دادند، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در استانبول با هم دیدار و گفت وگو کردند.

اردوغان رئیس جمهور ترکیه با استولتنبرگ دبیرکل ناتو در استانبول دیدار و گفت وگو کرد.

جزئیاتی از این گفت وگو گزارش نشده است؛ اما دبیرکل ناتو پس از این دیدار در توییتی از نقش ترکیه در تداوم توافق صادرات غلات اوکراین تشکر کرد.

وی نوشته است که با اردوغان درباره عضویت فنلاند و سوئد در پیمان ناتو صحبت کرده و معتقد است که عضویت این دو کشور باعث تقویت این پیمان نظامی خواهد شد.

پیش تر «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانس خبری در استانبول گفته بود که سوئد و فنلاند هنوز به تمام تعهدات خود بر اساس توافقنامه‌ای که برای پیوستن به ناتو به توافق رسیده‌اند، عمل نکرده‌اند و آنها همچنان باید گام‌های مشخصی بردارند.

در اواسط ماه مه، سه ماه پس از آغاز بحران اوکراین، فنلاند و سوئد درخواست عضویت خود در ناتو را ارائه کردند و دهه‌ها بی‌طرفی را کنار گذاشتند و به تغییر وضعیت امنیتی در اروپا اشاره کردند.

ترکیه در ابتدا با استناد به حمایت هلسینکی و استکهلم از سازمان‌هایی که آنکارا آنها را تروریستی می‌داند، به ویژه حزب کارگران کردستان، درخواست‌های آنها را مسدود کرد.

اما در ۲۸ ژوئن، ترکیه، سوئد و فنلاند یک یادداشت امنیتی امضا کردند که روند الحاق دو کشور شمال اروپا به اتحاد ناتو را باز کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.