پیش بینی بورس فردا 14 آبان 1401

بورس تهران در روز چهارشنبه با وجود اینکه مثبت شد اما همچنان با خروج پول های حقیقی ها مواجه بود. شاخص بورس تهران نیمه اول روز چهارشنبه را در محدوده صفر تابلویی آغاز کرد و کمی نیز  منفی شد اما با کشف قیمت دلار در بازار و سقف شکنی این نرخ ارز در بازار آزاد، شاخص صعودی شد و 3 هزار واحد بالا آمد تا همچون سنت دیرنه خود با افزایش قیمت دلار واکنش مثبتی را در شاخص ببینیم.

از منظر تکنیکالی با این تغییر ناچیز در نمودار باید گفت که همچنان ما بر مفروضات پیشین استوار هستیم و تغییر خاصی دیده نمی‌شود. اما از عمده خبرهایی که در روزهای پایانی هفته به گوش رسید می‌توان به رفتن میثم فدایی از شرکت فرابورس ایران اشاره کرد. محمدعلی شیرازی به عنوان مدیریت جدید منصوب شد. 

مجید عشقی نیز اعلام کرده است که امکان خرید اوراق تبعی برای افراد حقیقی که پرتفوی زیر 100 میلیون تومانی دارند از روز شنبه فعال می‌شود و طی اطلاعیه‌ای جزئیات آن به اطلاع عموم می‌رسد.

اما شاید مهمترین خبر انتهای هفته را باید به خبر افزایش نرخ بهره فدرال رزرو امریکا اختصاص داد. جایی که بانک مرکزی امریکا نرخ بهره را به 4 درصد رساند. که بیشترین نرخ در 15 ساله اخیر برای امریکا بوده است. البته در طول اعلام این خبر، روی قیمت کامودیتی‌ها تغییر محسوسی وجود نداشت و فعالان بازارهای جهانی اعلام کرده بودند که این خبر از قبل اصطلاحاً پیش خور شده است.

به هر حال از آخرین باری که نرخ بهره در  امریکا تغییر کرد، که مربوط به مهر ماه سال جاری است شاخص بورس تهران در اولین روز کاری خود بعد از اعلام این نرخ به واسطه تغییرات ایجاد شده در قیمت کامودیتی ها بیش از 27 هزار واحد افت کرد.

مثبت شدن بی رمق روز چهارشنبه، شاید یک خبر بد برای روز شنبه باشد و بازار را تحت تأثیر قرار بدهد. در کنار این موضوع مسائل داخلی را نیز باید در نظر گرفت و هرکسی از ظن خود به اخبار و حواشی بازار سرمایه وزن می‌دهد، به این خاطر است که در هر لحظه از بازار یک فروشنده و یک خریدار وجود دارد.

اما در ماه‌های اخیر شاهد واگرایی شاخص بورس و نرخ دلار بازار آزاد بوده‌ایم. شاخص بورس تهران تا اردیبهشت ماه سال جاری همچون سنت دیرینه خود با تغییر نرخ دلار همسو بود اما از اردیبشهت ماه تا به امروز راه نزولی را در پیش گرفته است در حالی که دلار مسیر صعود و رکورد شکنی های جدید را طی کرده است. علاوه بر این خیلی از صاحب نظران قیمت های خیلی بالاتری را برای دلار اعلام می‌کنند که این موضوع فاصله شاخص و دلار را افزایش می دهد و چرایی عدم رشد شاخص با تغییرات قیمتی دلار را باید در چیزی دیگری جست‌وجو کرد.

شاخص بورس تهران از اریبهشت ماه سال جاری با افت بیش از 20 درصدی همراه شده است و این در حالی است که دلار در همین فاصله با رشد بیش از 16 درصدی همراه شده است.

دلار - شاخص

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.