چطور می‌توان علائم سرما خوردگی، آنفلوآنزا و کرونا را از هم تشخیص داد؟

با شیوع فصل سرما شاهد بیماری‌هایی با علائمی خفیف یا شدید مانند سرماخوردگی هستیم که گاهی تشخیص آن‌ها را از کرونا یا آنفلوآنزا سخت و همچنین ما را با سوالاتی در مورد چگونگی درمان آن‌ها مواجه می‌کند.

برای تشخیص بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا باید با نشانه‌ها و چگونگی بروز آن‌ها آشنایی داشته باشیم. سرماخوردگی نوعی عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی است و با وجود آنکه خطرناک نیست. اما علائم آزاردهنده‌ای دارد که مانع از انجام کارهای روزانه خواهد شد.

کودکان زیر شش سال بیشتر در معرض خطر سرماخوردگی قرار دارند، اما بزرگسالان در صورت ابتلا هم یک هفته تا ۱۰ روز بعد بهبود می‌یابند.

با وجود اینکه نشانه‌های بیماری آنفلوآنزا نیز شبیه سرماخوردگی است، اما با آن فرق دارد. چون ویروسی که باعث بروز این بیماری می‌شود از خانواده متفاوتی است. آنفلوآنزا توسط ویروس‌های خانواده «ارتومیکسو ویروس» ‌ها ایجاد می‌شود که به سه گروه (A,B,C) تقسیم می‌شوند.

این بیماری به طور مستقیم سیستم تنفسی، بینی، گلو و ریه‌ها را هدف می‌گیرد و آن‌ها را درگیر می‌کند.

سرماخوردگی

عامل اصلی سرماخوردگی «راینوویروس» از خانواده «پیکورناویروس»هاست. عفونت‌های باکتریایی نیز ممکن است به سرماخوردگی اضافه شوند که در این صورت علائم بیماری شدیدتر و دوره درمان آن هم طولانی‌تر خواهد شد.

توجه داشته باشیم فقط پزشک می‌تواند تفاوت سرماخوردگی ویروسی و عفونت باکتریایی را تشخیص دهد. بنابراین آنتی بیوتیک نباید خود سرانه مصرف شود و فقط باید با تجویز پزشک باید استفاده شود.

آنفلوآنزا برای چه کسانی خطرناک است؟

به طور کلی بیماری آنفلوآنزا بیماری خطرناکی نیست. اما برای گروهی از افراد با چنین ویژگی‌هایی می‌تواند خطرناک باشد. به همین خاطر با احتمال انتقال آن به این افراد قبل از فصل سرما بایداز شیوع آن پیشگیری کرد: سالمندان بالای ۶۵ سال، کودکان زیر ۵ سال؛ خصوصاً کودکانی که کمتر از ۶ ماه دارند، اشخاصی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم، بیماری قلبی، بیماران کلیوی، مشکلات کبد و دیابت دارند، زنان باردار و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، افرادی که خیلی چاق هستند و همچنین کادر درمان و پرستاران.

images-1-.jpg دکتر سیدمحمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه و استادتمام دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی 

 

 

تشخیص آنفلوآنزا از کرونا

دکتر سیدمحمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه و استادتمام دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در باره تشخیص سرماخوردگی از کرونا و آنفلوآنزا می‌گوید:  «با وجود آنکه کرونا همچنان می‌تواند سلامت کشور را به خطر بیندازد، ولی معمولاً هرسال نیز در فصل پاییز و زمستان، شیوع آنفلوآنزا هم شدت می‌گیرد.

 امسال نیز تعداد کیس‌های آنفلوآنزا نسبت به سال‌های اخیر بیشتر شده است. وقتی نشانه‌های این دو بیماری را بررسی می‌کنیم بسیار شبیه به هم به نظر می‌رسند. ولی معمولاً تب و علائم دیگر در آنفلوآنزا بسیار سریع‌تر پیشرفت می‌کند. اما تنها راه افتراق بین آنفلوآنزا و کوید تست پی سی آر است. »  یعنی تا زمانی که با تست «پی سی آر« بیماری یک نفر تشخیص داده نشده باشد نمی‌توان با اطمینان گفت که این فرد کرونا دارد یا آنفلوآنزا.  

پیشگیری، مراقبت و درمان

به گفته دکتر هاشمیان در حالت کلی، مراقبت و پیشگیری در برابر آنفلوآنزا و کرونا یکسان است. اما برای پیشگیری از بروز این بیماری‌ها، واکسن و ماسک بهترین راه است.

اگر فردی مبتلا به هر کدام از این بیماری‌ها شود حتماً باید خودش را قرنطینه کند. البته درمان‌های اولیه آن‌ها در هر دو تقریباً یکسان است. اما اگر نیاز به مراقبت‌های بیشتر و بستری شدن باشد نوع درمان در این دو بیماری متفاوت است.

شدت بالای سرایت و انتقال ویروس کرونا

هاشمیان می‌گوید از آنجایی که ساب واریانت‌های (زیرسویه‌های) جدیدی از کرونا در دنیا گزارش شده است شاهد آن هستیم که دنیا هنوز درگیر بیماری کروناست و موضوع اصلی برای سلامت هم مبارزه با این بیماری است.

شدت سرایت کووید بیشتر از آنفلوآنزاست و نباید آن را پایان یافته تلقی کنیم. بنابراین اگر نشانه‌هایی از بروز کرونا داشته باشیم حتماً باید خود را قرنطینه کنیم.

 بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا

این روزها شیوع بیشتر آنفلوآنزا باعث شده همه بیشتر به فکر تزریق واکسن این بیماری باشند. در حالی که بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا اواخر شهریور و اوایل مهرماه است. اما با توجه به اینکه ایمنی حاصل از این واکسن ۱۰ الی ۱۴ روز زمان می‌برد؛ افرادی که در حال حاضر هم واکسینه شوند می‌توانند ایمنی قابل قبولی برای پاییز و زمستان داشته باشند. بنابراین اگر واکسن مثلاً با یک ماه تأخیر تزریق شود هم می‌تواند ایمنی ایجاد کند.

نکته حائز اهمیت آن است که توجه داشته باشیم این موضوع به اشتباه دربین عموم مردم جا افتاده است چون فکر می‌کنند اگر واکسن را دیر تزریق کنند ایمنی در بدن آن‌ها به وجود نخواهد آمد.

به گفته این استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، چنین نیست و از هر زمانی که اقدام به تزریق واکسن شود ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از آن ایمنی نیز در بدن ایجاد خواهد شد. بنابر این همچنان در حال حاضر هم می‌توان واکسن آنفلوآنزا تزریق کرد.

  چه کسانی نمی‌توانند واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند؟

هاشمیان می‌گوید در مورد موارد منع تزریق واکسن آنفلوآنزا، نکته مهم آن است که توجه داشته باشیم سال‌های قبل فقط واکسن‌های غیر فعال شده آنفلوآنزا در کشور وجود داشت.

بنابراین افرادی که به تخم مرغ حساسیت داشتند نمی‌توانستند این واکسن را تزریق کنند و نگرانی‌هایی در این خصوص وجود داشت. ولی طی سال‌های قبل در بعضی کشورها از جمله ایران نیز واکسن‌هایی با پلتفرم‌های پروتئینی تولید شده است.

با توجه به اینکه در  تولید واکسن‌های پروتئینی از ترکیبات تخم مرغ استفاده نمی‌شود، بنابراین افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند هم می‌توانند چنین واکسن‌هایی را تزریق کنند.

 به گفته دکتر هاشمیان، افرادی که دارای معرض خطر بالای ابتلا هستند، از جمله کودکان و افراد بالای ۵۰ سال و همچنین افراد مبتلا به بیماری زمینه‌ای باید نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.

در ارتباط با سن تزریق نیزباید گفت واکسن آنفلوآنزا می‌تواند به کودکان بالای شش ماه نیز تزریق شود. البته واکسن پروتیینی را که در کشور موجود است فقط می‌توان به افراد بالای ۱۸ سال تزریق کرد.

 اما نوزادانی هم که تا امروز واکسن آنفلوآنزا تزریق نکرده‌اند می‌توانند این واکسن را طی دو دوز و به فاصله یک ماه دریافت کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.