شاسی‌ بلند جدید یک و نیم میلیاردی و لوکس بازار ایران+عکس

چری اومودا ۵ به زودی با نام فونیکس FX در بازار ایران رونمایی و عرضه خواهد شد.

شرکت چری روی کراس اوور اومودا ۵ حساب زیادی باز کرده، به طوری که برنامه‌های گسترده‌ای برای عرضه این محصول در بازارهای جهانی دارد. همچنین دومین کشوری که توانسته چری اومودا ۵ را بعد از چین عرضه کند، ایران بوده است. گفته می‌شود این خودرو پلتفرم جدیدی دارد و بر اساس زبان طراحی جدید چری تولید شده و بنا بر آنچه مدیران ارشد مدیران خودرو اعلام کرده‌اند، اومودا ۵ کامل‌ترین نسخه‌ای است که وارد بازار داخل شده است.

فونیکس FX چه مشخصات فنی دارد؟

کراس اوور پنج نفره فونیکس اف ایکس مشخصات فنی یکسانی ندارد و از آنجایی که تیپ‌های مختلفی برای آن در نظر گرفته شده، مشخصات فنی هم متفاوت خواهد بود. به نظر می‌رسد که قرار است فول‌ترین نسخه این خودرو که مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ است راهی بازار ایران شود.

عکس | شاسی‌ بلند جدید یک و نیم میلیاردی و لوکس بازار ایران

این پیشرانه که ساخت کمپانی‌های اتریشی است می‌تواند حداکثر قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر را تولید کند. نیروی محرکه در کراس اوور اومودا ۵ از طریق یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه خیس به محور جلو منتقل می‌شود. از دیگر قابلیت‌های این موتور قدرتمند می‌توان به سیستم تعلیق مولتی لینک اشاره کرد که به لحاظ ساختاری تفاوت‌های زیادی با دیگر تیپ‌های این خودرو دارد.

بنا بر آنچه مهندسان در پیست آزادی تهران آزمایش کرده‌اند، فونیکس FX می‌تواند در عرض ۹.۵ ثانیه از صفر مطلق به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. یکی از مشکلات مهم خودروهای چری، کم فرمانی در کراس اوورهای چری است که به نظر می‌رسد در فونیکس اف ایکس رفع شده و به مدد خط ترمز خوب و سیستم‌های کمکی جدید نظیر کنترل پایداری ارتقا یافته سواری بهتری را شاهد خواهیم بود.

خوشبختانه به علت دو کلاچه بودن خودرو، جریان تعویض دنده‌ها با سهولت بیشتری انجام می‌شود، ولی متاسفانه همچنان تأخیر در پدال گاز مشاهده می‌شود. طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب ۴۴۰۰ میلی‌متر، ۱۸۳۰ میلی‌متر و ۱۵۸۵ میلی‌متر بوده و همچنین فاصله محوری آن ۲۶۳۰ میلی‌متر است.

طراحی ظاهری فونیکس FX

سبک طراحی فونیکس FX همان‌طور که پیش‌تر گفتیم به‌روز و مدرن به حساب می‌آید. از نظر کارشناسان خودرو، چری اومودا ۵ کراس اووری است که در طراحی بیرونی خود اجزای جدیدی دارد. وقتی به جلوپنجره و کاسه چراغ‌های جلو نگاه می‌کنیم یاد محصولات کره‌ای می‌افتیم ولی تقلید چری به نحوی است که نمی‌توان گفت با خودرویی کپی‌کاری شده مواجهیم.

خطوط اسپرت نمای جانبی و نمای پشتی همچنان حفظ شده و به لطف حضور دیفیوزر نمای عقب حالت تهاجمی فونیکس اف ایکس بیشتر شده است. در طراحی چراغ‌های عقب از همان خط مشی همیشگی چری بهره گرفته شده، ولی کاسه چراغ‌ها طراحی پخته‌تری نسبت به قبل دارند. همچنین رنگ قرمز رینگ‌ها، بهره‌گیری از کلیپر و قاب آینه‌های جانبی و پایین در سبب شده جلوه این کراس اوور کوپه اسپرت نسبت به محصولات مشابه چری منحصربه‌فرد شود.

فونیکس اف ایکس چه امکانات رفاهی دارد؟

در ادامه قصد داریم امکانات رفاهی و آپشن‌های فونیکس جدید مدیران خودرو را معرفی کنیم. این محصول کراس اوور کوپه امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی خوبی دارد و از جمله امکانات آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عکس | شاسی‌ بلند جدید یک و نیم میلیاردی و لوکس بازار ایران

شش کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سنسور نور، سنسور باران، رادار نقطه کور، رادار خطی، سامانه رانندگی خودکار بین خطوط، سامانه رانندگی خودران سطح ۲.۵ اتونوموس، کروز کنترل تطبیقی، فناوری ال ای دی چراغ‌ها، تهویه اتوماتیک دو کاناله، سامانه پاکسازی هوای کابین، سردکن و گرم کن صندلی‌های جلو، صندلی برقی راننده و شاگرد، فرمان کمکی برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر لمسی، دسته دنده الکتریکی، ترمز پارک برقی و اتوهلد، شارژر وایرلس تلفن همراه، سیستم صوتی سونی، سانروف، در صندوق عقب برقی، نورپردازی متغیر کابین، استارت دکمه‌ای، فرمان‌پذیر صوتی تجهیزات الکتریکی خودرو، سامانه اخطار برخورد از جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک و رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچی دو رنگ.

قیمت فونیکس اف ایکس

قیمت کراس اوور کوپه فونیکس اف ایکس هنوز به صورت رسمی اعلام نشده، اما بر اساس آنچه مدیران خودرو گفته، قیمت این خودرو چیزی بین تیگو ۷ پرو و تیگو ۸ پرو خواهد بود. با این حساب قیمت این خودرو چیزی بین یک میلیارد و ۵۰۰ الی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.