سردار جلالی: کسانی که برای اینستاگرام و واتس‌اپ فرش قرمز پهن کردند مسئول ناامنی امروزند

سردار غلامرضا جلالی در نشستی خبری به مناسبت بزرگداشت هفته پدافند غیرعامل اظهار کرد: شعار سال پدافند غیر عامل پدافند «دانش‌بنیان، حفاظت از زیرساخت‌ها و تداوم کارکردها» است، در این چارچوب تلاش شده در هر روز هفته در موضوعی خاص به تبین اصول بپردازیم، پدافند اقتصادی، جمعیت، قدرت ملی، پدافند شهری و شهر پایدار، پدافند سایبری و پدافند زیستی و اموزش عمومی مردم از محورهای اقدامات ماست.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل برگزاری چندین رزمایش‌ برای ارتقاع سطح آمادگی در حوزه‌های مختلف را از برنامه‌های سالانه سازمان متبوعش اعلام کرد و افزود: در حوزه برگزاری رزمایش، به موضوعاتی که به آسایش مردم کمک می‌کند می‌پردازیم از جمله رزمایش قطع برق و سایبری.

وی با تاکید بر اینکه ایستادگی در برابر استکبار دلیل هجمه‌ها و توطئه‌های مختلف دشمن علیه ایران است، گفت: شاهدیم که صداهای مختلف وحدت ملی را هدف گرفته‌اند و تحولاتی از جنس فناوری موجب شده که اغتشاشگران از بستر اعتراضات مردمی فرصتی برای ایجاد التهاب و اغتشاش به دست آورند.

سردار جلالی یادآور شد: امروز شاهد یک جبهه و جنگ ترکیبی علیه انقلاب اسلامی هستیم که با استفاده از فناوری، عکس و فیلم و در قالب یک جنگ ترکیبی از اعتراضات مردمی دنبال فرصتی برای ایجاد التهاب و اغتشاش است تا میان اقوام مختلف ایران اختلاف ایجاد کند اما ملت ما که از اقوام مختلف تشکیل شده، قرن‌هاست که متحد در مقابل دشمن ایستاده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل افزود: دشمن تلاش کرده در جنگی ترکیبی خطوط اعتراض اجتماعی را با براندازی ترکیب کند و تلاش کرده دوقطبی‌های بسیاری از جمله در زمینه قومیت‌ها ایجاد کند.

وی افزود: پلتفرم‌های خارجی تلاش کردند تا فضای افکار عمومی را به بیگانگان واگذار کنند و آن کسانی که برای تلگرام، واتساپ و اینستاگرام فرش قرمز پهن کردند امروز مسئول ناامنی‌های اقتصادی و مسائل اجتماعی در کشور هستند.

سردار جلالی تصریح کرد: پلتفرم‌های خارج‌پایه علیه امنیت ما کار می‌کنند و دیده‌ایم که از یک طرف تصاویر سردار سلیمانی را حذف می‌کند اما اجازه می‌دهد ویدیو آموزشی ساخت کوکتل مولوتوف در آن فضا انتشار یابد.

رییس سازمان پدافند غیرعامل یادآور شد: دشمن تلاش کرد که در کشور ما انشقاق قومی به وجود آورد. این راهبرد در گذشته شکست خورده است اما در شرایط فعلی در قالب گروهک‌های تجزیه‌طلب سعی کردند این فضا را باز ایجاد کنند.

سردار جلالی ادامه داد: دشمنان همچنین تلاش کردند ایران را سوریه‌سازی و لیبی‌سازی کنند و این اهداف رژیم صهیونیستی و آمریکا از رخدادهای اخیر بود. ما سنگین‌ترین عملیات شناختی علیه کشور را در ماه‌های اخیر تجربه کردیم و حجم تبلیغات به کار گرفته شده علیه مردم ما در این مدت بی‌سابقه بود.

وی با بیان اینکه برابر همه آمارهای مقایسه‌ای زنان‌مان در کشور نسبت به پیش از انقلاب وضعیت بهتری دارند، اظهار کرد: خوشبختانه ما توانستیم با حادثه اخیر به طور جدی مقابله کنیم و ملت ما پاسخ دندان‌شکنی به کسانی داد که دنبال اغتشاش و آشوب در کشور بودند. ملت راه خود را از آنان جدا کرد.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: چه کسی می‌تواند باور کند شخصی تحت عنوان حمایت از زن ایرانی، چادر از زن ایرانی در خیابان بکشد در حالی که مدعی است هدف ما حمایت از زنان است؟

وی با اشاره به حملات سایبری اخیر به زیرساخت‌های کشور اعلام کرد: در مدت اخیر شاهد حملات سایبری بودیم. با ۱۲۰ حمله سنگین سایبری به زیرساخت‌ها در بیست روز گذشته مقابله شد. دشمن تلاش کرد در این زمینه تبلیغات زیادی داشته باشد که عمدتا دروغ بود. این حجم از تهدید سایبری تاکنون علیه کشوری صورت نگرفته است و با ۹۰ درصد آن‌ها مقابله شد و ما با سامانه‌های بومی به مقابله با این حملات پرداختیم که از کیفیت‌های خوبی برخوردار هستند.

سردار جلالی در ادامه به تبیین موضوعات جنگ شناختی پرداخت و توضیح داد: در حال حاضر شاهد بسیج همه ظرفیت‌های رسانه‌ای دشمنان کشور هستیم که هدف آنها فروپاشی و براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در ذهن و باور مردم است.

وی با بیان اینکه عرصه این جنگ نوین، فکر، ذهن و باور و رفتار مردم به ویژه جوانان و زنان که روحیه حساس‌تری دارند، نسبت به جهت دهی و تغییر نظام محاسبات مردم علیه انقلاب اسلامی هشدار داد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه دشمن یک اصل دینی به نام حجاب اسلامی را دستاویز اقدامات خصمانه خود قرار داده است، گفت: بهره‌برداری از خطاهای احتمالی و ممکن الوقوع کشور و تمرکز بر مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم دشمن، جنیه های دیگری است که جبهه استکبار برای اقدامات خود در جنگ شناختی به کار گرفته است.

وی با بیان اینکه هراس امروز دشمن از آن است که مردم واقعیت‌ها را بفهمند، بیان داشت: فضای مجازی آمریکاپایه مملو از داده‌های تسلیح شده علیه امید به فردا و ایران قوی است. این در حالیست که وقتی صدای شکستن تحریم‌های اقتصادی به گوش می‌رسد چاره‌ای جز هوچی گری برای دشمن باقی نمی ماند.

به گفته سردار جلالی بخشی از این دشمنی‌ها با هدف انحراف افکار عمومی از توفیقات نظام جمهوری اسلامی در فضای اقتصادی مانند عضویت در سازمان همکاری شانگهای و شکستن فشار همه جانبه حداکثری علیه ملت ایران است.

سردار جلالی با بیان اینکه انتشار خبرهای خوب و حتی خاکستری از ایران، خط قرمز رسانه‌های بیگانه است، تصریح کرد: راهبرد دشمن این است که هیچ تصویر صحیحی از ایران قوی و رو به جلو نباید نه تنها به جهان بلکه حتی به مردم منتقل شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه دشمن بیش از اغتشاش در میدان به دنبال اغتشاش در ذهن و افکار عمومی است، متذکر شد:  افکار عمومی کشور دارایی حیاتی و ملی است و ملت و نظام اسلامی مظلومانه در برابر تروریسم رسانه‌ای محور شرارت آمریکا، رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه ایستاده‌اند.

سردار جلالی در بخش دیگری از اظهارات خود به تبیین موضوعات ویژه حوزه پدافند غیرعامل پرداخت و توضیح داد: براساس ماده ۲۴ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری، تقویت زیرساخت‌ها و بهینه‌سازی ساز و کارهای عمومی و دستگاهی برای مصون‌سازی و ارتقاء تاب‌آوری در قبال تهدیدات، به ویژه تهدیدات سایبری، زیستی، شیمیایی و پروتویی با اولویت پدافند غیرعامل، باید در دستور قرار گیرد.

وی با بیان اینکه فرصت بازسازی ساختار دفاع نوین با توجه به همراهی، مشارکت و همدلی در دولت سیزدهم میسر شد اظهار داشت: امیدواریم با تصویب قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور، شاهد تقویت ضوابط و الزامات در دستگاه‌های اجرایی باشیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به ناکامی بخش عمده‌ای از حملات سایبری زیرساختی، خاطرنشان کرد: هرجا از ضوابط پدافند غیرعامل عدول شده است ضربه خورده ایم.

سردار جلالی با اشاره به تبیین نظامی آمادگی ملی در برابر تهدیدات نوین در بخش های سایبری، زیستی، زیرساخت‌ها، رزمایش ها گفت: اهمیت رزمایش ها با هدف کنترل و کسب آمادگی‌ها از این روست که حفظ پایداری و تداوم کارکردهای زیرساختهای کشور در ارائه خدمات به مردم، خط قرمز ماست. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به مهاجرت طرح‌های فنی زیرساخت‌ها از پیوست به ذات طرح‌ها از اتخاذ راهبرد طراحی ذاتا امن در زیرساخت‌های دارای مخاطرات بالا خبر داد.

وی همچنین در مورد برنامه ملی حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی با تقسیم کار ملی نیز اظهار داشت: حفاظت از زیرساخت‌­های حیاتی ملی برای ایجاد جامعه‌ای امن، ایمن و مقاوم در برابر مخاطرات طبیعی و انسانی امری ضروری است.

سردار جلالی همچنین به اتخاذ راهبرد دانش بنیان بین‌رشته‌ای در لبه دانش در حوزه پدافند غیرعامل اشاره کرد و افزود: با بررسی مسائل و مشکلات و تهدیدهای کشور در قالب برنامه های پدافند غیرعامل ما می توانیم علاوه بر موفقیت در برابر تهدیدهای دشمنان، میانبری به لبه دانش دنیا بزنیم و در حوزه های مختلف به قطب های علمی دنیا تبدیل شویم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین به اجرای برنامه ملی شهر آماده، پایدار، زیرساخت و مردم آماده و پایدار اشاره کرد و متذکر شد: بومی‌ و امن سازی زیرساخت‌های هوشمند از جمله شهرهای هوشمند و تعیین ضوابط و راهبردهای هوشمندسازی با توجه به معیارهای پدافند غیرعامل از دیگر برنامه هایی است که سازمان پدافند غیرعامل کشور در دستور کار قرار داده است.

سردار جلالی در این نشست چند خبر خوب نیز داشت از جمله تصویب و ابلاغ برنامه راهبردی حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی کشور، اتمام مطالعات تخصصی پدافند غیرعامل ۲۰ شهر بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعی، اتمام طرح جامع ۲۹ استان و تبدیل آنها به برنامه اجرایی سالانه و تنظیم قریب به ۵۱ هزار میلیارد تومان موافقت‌نامه اجرایی برنامه‌های پدافند غیرعامل با دستگاه‌های اجرایی، استانی و شهری.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین با بیان اینکه با حملات سایبری بی شماری مواجه شدیم و دشمن تلاش بسیاری برای حمله به زیرساختهای حیاتی کشور داشت، توضیح داد: در همین زمینه، شاهد خنثی‌سازی حدود ۱۲۰ حمله Ddos سایبری به زیرساخت‌های کشور بودیم و نشان دادیم تصور دشمن از آسیب پذیری های سایبری ما غلط است.

وی همچنین از راهبری و حمایت از تولید ۸ سامانه راهبردی دفاع سایبری توسط شرکت‌های دانش بنیان داخلی از سوی سازمان پدافند غیرعامل کشور خبر داد و توضیح داد: سامانه جلوگیری و کاهش حملات منع سرویس توزیع شده در مقیاس ملی DDOS mitigation یکی از این سامانه هاست. این سامانه باعث خودکفایی کشور و ممانعت از خروج ترافیک ارتباطی و ارز میشه و قدرت پدافند سایبری و استقلال فضای سایبری رو ارتقا میده. از طرفی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و استفاده از فناوریهای پیچیده توانایی شناسایی و کاهش حملات منع سرویس توزیه شده را دارد که برای زیرساخت های ملی بطور اخص شرکت ارتباطات زیرساخت، مخابرات ایران، اپراتورهای تلفن همراه، شبکه های وزارت نفت و نیرو و ... کاربرد فراوان دارد.

سردار جلالی همچنین به معرفی سامانه سامانه SCADA- EMS پرداخت و توضیح داد: ارتقای سامانه اسکادا با اضافه شدن ویژگی های امنیت و پاسخ دهی به نیاز صنعت برق در حوزه دیسپچینگ های ملی و منطقه ای و جلوگیری از خروج ارز و تسلط بیگانگان به شبکه های حیاتی صنعت برق و گاز از جمله ظرفیت های این سامانه است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: پلتفرم جامع مرکز عملیات امنیت(SOC) به همراه سامانه مدیریت مخاطرات نیز سامانه دیگری است که قابلیت این سامانه، رصد، پایش، تشخیص و هشدار حملات سایبری به زیرساخت های ملی و امکان رصد زیرساخت ها از یک مکان به جای نصب تعداد زیادی سامانه در قالب ارائه راهکارهای خدمات امنیت و پدافند سایبری کشور است. در این راهکار زیرساخت ها بصورت حوزه ای و نه جزیره ای رصد و پایش کامل می‌شوند.

مرورگر بومی نیز دیگر سامانه ای بود که سردار جلالی در معرفی آن توضیح داد: مرورگر یا بروزر بومی قابل استفاده در زیرساخت های حیاتی سایبری و شبکه ملی اطلاعات است که بی نیازی کشور به مرورگرهای خارج پایه و ممانعت از خروج ترافیک و ارز را به ارمغان خواهد آورد.

وی همچنین با اشاره به سامانه های مراقبتی تهدیدات درون زا و کنترل اقدامات داخل سازمانی موسوم به سامانه PAM گفت: نظارت و کنترل بر دسترسی‌های راه دور کاربران مجاز و پیمانکاران به تجهیزات مستقر در مراکز داده و منابع حساس شبکه سازمان اعم از سرورها، تجهیزات شبکه ای و امنیتی از نگرانیهای جدی مدیران سازمانی محسوب می گردد که با این سامانه این نگرانی ها برطرف خواهد شد.

سردار جلالی در معرفی سامانه شناسایی و پاسخ به تهدیدات نقاط انتهایی ( EDR) نیز گفت: این سامانه بصورت عامل نرم افزاری در سطح میزبانهای حساس شبکه سازمانها نظیر سرورها، نصب و راه اندازی شده و رفتارهای پرمخاطره امنیتی سطح میزبان را استخراج نموده و جهت تحلیل و همبستگی با سایر رویدادهای شبکه، به سامانه مرکزی SIEM منتقل می کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به ایجاد بستر امن ارتباطی برای ارتقای امنیت و پدافند سایبری لایه ارتباطی زیرساخت های کشور با استفاده از فناوری های TDM نیز گفت:  نورونتا (Neuronta) یک شبکه امن اختصاصی غیراشتراکی با استفاده از تکنولوژی تقسیم زمانی (TDM) است. این محصول ایجاد یک شبکه اختصاصی بوسیله یک یا چند لینک ارتباطی نقطه به نقطه (PTP) یا نقطه به چند نقطه (PTMP) است که ارتباط نقطه مرکزی مشترک را بر بستر شبکه TDM با دیگر نقطه یا نقاط مشترک برقرار می‌سازد.

سردار جلالی همچنین با اشاره به سامانه مدیریت اطلاعات و رخدادهای امنیتی صنعتی (ICS SIEM) به عنوان اولین محصول رصد،پایش، تشخیص و هشدار تهدیدات و حملات سایبری در حوزه سیستمهای کنترل صنعتی و مورد استفاده در مرکز عملیات امنیت(SOC صنعتی) نیز گفت: در گذشته یک سامانه بومی در حوزه پدافند سایبری و امنیت سایبری نداشتیم. ولی امروز بخش عمده تجهیزات ما در این حوزه بومی است. با همین سامانه ها توانستیم ۹۰ درصد تهدیدات را پاسخ دهیم و پایداری سیستم ها را با این محصولات که تولید شرکت‌های دانش بنیان است، تضمین کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.