اروپایی‌ها نشان دادند به دنبال حل مسائل نیستند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که «اروپایی‌ها با اعمال تحریم‌های جدید نشان دادند که به دنبال حل مسائل نیستند»، گفت: موضوعاتی که آن‌ها ادعا دارند از طریق گفت‌وگو قابل حل است، اما با اقداماتی که کردند نشان دادند نمی‌خواهند مسائل حل شود.

صباح زنگنه در ارزیابی خود از اعمال تحریم‌های جدید اروپا درباره ایران، گفت: این تحریم‌ها با تحریم‌های قبلی متفاوت است. اروپایی‌ها در مورد کمک ایران به روسیه در قضیه اوکراین و همچنین در مورد رفتار و برخورد مسئولان ایران نسبت به اعتراض‌های اخیر ادعاهایی را مطرح کردند که کاملا دو موضوع متفاوت است. در حقیقت این دو مساله نیازمند رایزنی و گفت‌وگو بود نه آغاز یک سلسله تحریم‌های جدید که وضع شود.

وی ادامه داد: به این ترتیب اروپایی‌ها نشان دادند که به دنبال حل مسائل نیستند و در فضایی به سر می‌برند که بسیار موهوم و پر از تهدید است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد: در مورد همکاری تسلیحاتی ایران با روسیه که هنوز ابعادش مشخص نیست و به اثبات نرسیده، آغاز تحریم‌های جدید نشان می‌دهد که آنها از پیش موضع‌گیری کرده‌اند؛ در حالی که خود اروپایی‌ها در حال حاضر در بحران جدی و واقعی به سر می‌برند. آنها علاوه بر مشکل انرژی در تامین مواد اولیه هم مشکلاتی دارند و این نوع موضع‌گیری‌ها کمکی به حل مسائل‌شان نمی‌کند.

زنگنه خاطرنشان کرد: در مورد ادعای دیگر اروپا مبنی بر پاسخ و رفتار مسئولان ما در قبال اعتراضات اخیر باید بدانند که دولتمردان کشورمان در تمام سطوح اعلام کرده‌اند که مردم حق قانونی دارند و طبق قانون اساسی حق اعتراض برای ابراز نارضایتی آنها وجود دارد لذا مناسب‌تر این بود که این موضوعات از طریق گفت‌وگو حل شود نه این‌که اروپایی‌ها یک طرفه به موضوعات بپردازند.

وی در پایان اظهار کرد: اقداماتی که اروپایی‌ها عملا نشان دادند ثابت می‌کند که دولت‌های اروپایی از ایجاد آشوب و فضای ملتهب در ایران حمایت می‌کنند و این مساله باز هم به نفع اروپا نخواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.