برگزاری رزمایش نظامی مشترک میان روسیه و بلاروس

 به گزارش خبرگزاری رویترز؛ وزارت دفاع بلاروس روز دوشنبه اعلام کرد که نظامیان این کشور قصد دارند به عنوان بخشی از گروه بندی مشترک با نیروهای روسیه، رزمایش هایی با استفاده از مهمات جنگی و موشک های ضدهوایی هدایت شونده، برگزار کنند.

خبرگزاری اینترفاکس به نقل از یک مقام وزارت دفاع بلاروس در مینسک افزود: یگان های نظامی این گروه بندی قرار است در چهار میدان آموزشی در شرق و مرکز این جمهوری مستقر شده و به فعالیت های رزمی بپردازند.

مینسک به تازگی و هم زمان با ادعاهایی در باره آمادگی نیروهای اوکراین برای حمله به خاک بلاروس اعلام کرد که نیروهای نظامی روسیه برای تشکیل یک گروه بندی منطقه ای در این جمهوری پیشین شوروی مستقر خواهند شد. هر چند مینسک هنوز شواهد و مدارکی برای اثبات نیت و قصد کی یف برای تجاوزگری منتشر نکرده است.  

 مینسک به عنوان هم پیمان نزدیک روسیه، از عملیات ویژه نظامی این کشور در اوکراین حمایت تدارکاتی، پشتیبانی و سیاسی می کند.  

نیروهای روسیه که اندک زمانی پیش از آغاز عملیات در اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه)، برای رزمایش وارد بلاروس شده بودند، از خاک این کشور به سوی کی یف پایتخت اوکراین حمله ور شدند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، والری رونکو، رئیس بخش همکاری‌های نظامی وزارت دفاع بلاروس روز دوشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: کاروان نیروهای روسیه که برای تقویت گروه نیروهای منطقه‌ای وارد بلاروس شده، شامل ۹ هزار نظامی روسی، ۱۷۰ دستگاه تانک، ۲۰۰ خودروی زرهی و حداکثر ۱۰۰ قبضه اسلحه و خمپاره با کالیبر بالای ۱۰۰ میلی متر است.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس هفته گذشته اعلام کرد که بلاروس و روسیه استقرار یک گروه منطقه‌ای از نیروهای عمدتا متشکل از پرسنل نظامی بلاروس را آغاز کرده‌اند.

به گفته رهبر بلاروس تصمیم برای استقرار این گروه از نیروهای مشترک در جریان گفتگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و به دلیل تشدید تنش در مرزهای غربی کشور اتحادیه بلاروس و روسیه اتخاذ شده است.

وزارت دفاع بلاروس اوایل هفته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف از تصمیم استقرار نیروهای روسیه در بلاروس تقویت اتحاد مشترک و دفاع از مرزهای دو کشور در مقابل تحرکات نظامی ناتو است.

لوکاشنکو هفته گذشته با اشاره به تهدیدات اوکراین و غرب گفت که نظامیان ارتش این کشور با نیروهای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین مستقر خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس؛ رئیس جمهوری بلاروس حل بحران اوکراین را منوط به تصمیم آمریکا و انگلیس دانست.

وی به شبکه ان بی سی  گفت که مناقشه اوکراین ممکن است ظرف یک هفته حل شود که به ایالات متحده و انگلیس بستگی دارد. همه چیز به ایالات متحده و انگلیس بستگی دارد. اگر فردا متوجه شوید که باید پشت میز مذاکره بنشینیم و راه حلی پیدا کنیم، باور کنید ظرف یک هفته راه حلی پیدا خواهیم کرد.

پیش از این لوکاشنکو با اعلام این موضوع که اوکراین در حال تدارک برای حمله به خاک بلاروس است، افزود: به لحاظ نظامی این دیوانگی است. آنها توسط حامیان خود تحت فشار قرار می‌گیرند تا جنگی را علیه بلاروس به راه بیندازند تا ما را به آن بکشانند و همزمان با روسیه و بلاروس مقابله کنند.    

بارها در رسانه‌های غربی ادعا شده که بلاروس به روسیه اجازه داده تا از خاک خود به عنوان محل استقرار نیروهایش استفاده کند. اما بلاروس چندین بار اعلام کرده که هیچ مشارکتی با روسیه در جنگ علیه اوکراین نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری ایرنا به نقل از راشا تودی، وزارت دفاع بلاروس روز شنبه اعلام کرد اولین کاروان نظامیان روسی وارد خاک این کشور شده است. مسکو و مینسک در اوایل این هفته برای استقرار یک نیروی مشترک در پاسخ به افزایش فعالیت نظامی ناتو در مرز بلاروس توافق کردند.

۲ کشور در سال ۱۹۹۹ برای تقویت همکاری‌های دوجانبه پیمانی امضاء کرده اند.

رییس جمهوری بلاروس روز دوشنبه گذشته در یک جلسه با نیروهای امنیتی و نظامی کشورش بیان کرد که پس از نشست غیر رسمی کشورهای مستقل مشترک المنافع در سنت پترزبورگ، با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه دیداری دو جانبه داشته است که با توجه به تشدید تنش ها در مرزهای غربی، دو کشور بر سر استقرار یک گروه منطقه‌ای از نیروهای فدراسیون روسیه و جمهوری بلاروس توافق کردند.

 
  •  
  •  
  •  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.