فوری/توافق اتحادیه اروپا بر سر اعمال تحریم علیه ایران

خبرگزاری فرانسه مدعی توافق میان اعضای اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران شده است.

یک رسانه غربی از حصول توافق میان اعضای اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه آنچه «سرکوب اعتراضات» خوانده شده خبر داده است.

خبرگزاری فرانسه این خبر را به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داد. وبگاه شبکه خبری بلومبرگ هم گزارش داده ۱۵ فرد و نهاد در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت.

پیش از این، «اورسولا فن در لاین» رئیس کمیسیون اروپا در اظهاراتی مداخله‌جویانه خواستار اعمال تحریم‌های ضد ایرانی شده و ادعا کرده بود: «معتقدم اروپا همیشه باید از ارزش‌هایی که ما به آن اعتقاد داریم حمایت خود را اعلام کند و از هر کسی که برای این ارزش‌ها مبارزه می‌کند، حمایت کند. به طور مثال، زنان شجاع ایران که خواستار آزادی و برابری هستند.»

وی در ادامه با طرح اتهامات علیه مجریان قانون در ایران، مدعی شد «این فریاد برای برابری و حقوق زنان است و پیام ما باید واضح باشد. باید خواستار توقف خشونت شویم. زنان باید فرصت انتخاب داشته باشند و ما باید کسانی را که مسئول سرکوب زنان هستند، پاسخگو کنیم».

این مقام اتحادیه اروپا در ادامه با بهانه قرار دادن این اتهامات، خواستار تحریم افراد به ادعای او «مسئول خشونت و سرکوب» شد و گفت: باید با هم بر روی تحریم‌ها کار کنیم.

اتحادیه اروپا اخیراً قطعنامه‌ای را در خصوص اوضاع داخلی ایران صادر کرد که با واکنش ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران روبرو شد و این قطعنامه را مردود و بی‌ارزش خواند و گفت: ایران بر اساس احترام و منافع متقابل، آماده تعامل دوسویه با تمامی طرف‌هاست، اما در برابر هرگونه تلاش برای اعمال فشار یا توسل به اقدامات محدود کننده علیه مردم ایران، قاطعانه ایستاده و پاسخ متقابل و متناسب خواهد داد. 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه هم در گفت‌وگوی تلفنی سه‌شنبه با همتای فرانسوی با بیان اینکه مقابله با اغتشاش در اروپا عملی خوب و پسندیده است، اما همین کار در ایران سرکوب قلمداد می‌شود، تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم هیچ طرفی از داخل یا خارج، امنیت ملی کشورمان را هدف قرار دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.