اعتراف اجباری مطلقا وجود ندارد

سید مجید میراحمدی، دبیر شورای امنیت کشور در گفت و گویی به سوالاتی درباره اتفاقات اخیر در کشور پاسخ داده که در ادامه می خوانید.

 آمار ۸۵ کشته در زاهدان کذب است و استاندار سیستان بلوچستان ۱۹ نفر اعلام کرده که البته چند نفر هم در بیمارستان بودند که به آمار اضافه می‌شود. قرار است خودمان آمار را به تفکیک و واقعی اعلام کنیم و دیگر چون گذشته نیست که آمار رسمی را اعلام نمی‌کردند.

آمار بازداشتی در هر استان به طور میانگین زیر ۱۰۰ نفر است و آزاد نشده‌ها کسانی هستند که مدارکی دال بر عوامل اصلی اغتشاش بودن یا افراد موثر در فراخوان‌ها بودند.

همه تلاش‌ها این است اگر سند و مدرکی باشد که این افراد دخیل در اغتشاش نبودند حتما آزاد شوند اما امکان اینکه اغتشاشگران آزاد شوند مطلقا وجود ندارد.

دانش آموزانی که داخل مدارس هستند تاکنون بازداشت نشده‌اند. البته از میان ۳۰۰ هزار مدرسه تاکنون کمتر از ۵۰ مدرسه مساله داشتیم که معلمان مدرسه خود مدیریت می‌کنند و متناسب با آیین نامه‌های مدرسه با آنان برخورد می‌کنند. از داخل مدرسه هیچ دانش آموزی دستگیر نشد اما شاید دانش آموزی در کف خیایان دستگیر شده باشد.

حضور لباس شخصی‌ها در مدارس مطلقا کذب است. از درون مدارس کسی دستگیر نشده مگر دانش آموزی در صحنه اغتشاش در خیابان دستگیر شده باشد. دانشجویی در دانشگاه توسط لباس شخصی دستگیر نشده و لباس شخصی هم وارد دانشگاه نشده است.

دبیر شورای امنیت کشور در پاسخ به ایرنا درباره بازداشت دانشجویان در داخل دانشگاه شریف، گفت: خیر؛ آن شب  از داخل دانشگاه هیچ دانشجویی دستگیر نشده است.

میراحمدی درباره پرونده «نیکا شاکرمی» نیز اظهار کرد: در این موضوع تحقیقات انجام شده است. او اختلافات خانوادگی داشته و مدتی در منزل خاله خود زندگی می‌کرد، اما در ادامه امکان زندگی در آنجا هم نداشت. آن شب او سرگردان بود که کجا برود. وارد آن خانه می‌شود و پیامکی ارسال کرده و دست به خودکشی می‌زند. او ارتباطی با اعتراضات نداشته است.

اعتراف اجباری مطلقا وجود ندارد

کسانی در بازداشت ابراز پشیمانی کرده اند، اما خواسته اند فیلم آنها پخش نشود. اگر فیلمی از کسی پخش می‌شود حتما با هماهنگی خودش است. دستگاه های اطلاعاتی و قضایی به اصول اخلاقی پایبند هستند و برای آنها، هدف وسیله را توجیه نمی‌کند. ارسال توییت یا انتشار فیلم افراد آزادشده در اختیار خودشان است.

شروین حاجی پور در یکی از استان‌ها به تشخیص یکی از دستگاه‌های آنجا دستگیر می‌شود، اما به دلیل حساسیت موضوع، مرکز وارد موضوع می‌شود و او بلافاصله آزاد شد. او هر تصمیمی پس از آزادی خود گرفته به اختیار خودش بوده و اجباری برای انتشار فیلم از خودش نداشته است.

بارها اقلیم کردستان متعهد شده است که اجازه فعالیت گروه‌های مسلح تجزیه طلب را در اقلیم کردستان ندهند، ولی تعهد خود را نقض کرده و ما نمی‌توانیم تماشاگر باشیم. اگر گروه های ضدانقلاب بخواهند فعالیت کنند و این به تعهد خود عمل نکن، سپاه شدیدتر برخورد می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.