محور گفت و گوی شولتز و بایدن چه بود؟

به گزارش رویترز، بر اساس بیانیه دولت آلمان، اولاف شولتز، صدراعظم این کشور و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه تلفنی گفتگو و تاکید کردند که تهدیدهای هسته ای اخیر کرملین "غیر مسئولانه" و بسیج نسبی مسکو "یک اشتباه جدی" است.

در این اطلاعیه آمده است که این تماس تلفنی تقریبا یک ساعته بر آمادگی برای نشست های آتی گروه هفت و گروه ۲۰ متمرکز بود که به حمله روسیه به اوکراین و عواقب آن می پردازد.

همچنین در اطلاعیه آمده است که رهبران دو کشور غربی توافق کردند هرگز الحاق خاک اوکراین به روسیه را نپذیرند و آن را تشدید بیشتر بحران می دانند.

شولتز و بایدن در این گفت و گو تایید کردند که بسیج نسبی روسیه نشان داد که روس ها باید بهای "تلخی" را برای محاسبات اشتباه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بپردازند.

در این بیانیه آمده است: «رهبران دو کشور آخرین تهدیدات هسته ای مسکو را غیرمسئولانه خوانده و از آن انتقاد کردند و توافق کردند که چنین اقدامی عواقب بسیار جدی برای روسیه خواهد داشت».

همچنین در مورد حملات به خطوط لوله نورد استریم، شولتز و بایدن تاکید کردند که با خرابکاری زیرساخت های حیاتی به طور قاطع برخورد شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ۳۰ شهریور ماه دستور بسیج سیصد هزار نیروی ذخیره روسیه را صادر کرد.

پوتین غرب را متهم کرد که می‌خواهد روسیه را نابود کند و تاکید کرد که از "همه ابزارهای موجود" برای محافظت از روسیه استفاده خواهد کرد و این می‌تواند شامل سلاح‌های هسته‌ای هم باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.