گوترش: پاکستان در آستانه فاجعه بهداشتی است

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد در پی سیل اخیر،پاکستان در آستانه یک فاجعه بهداشتی است و خطر شیوع وبا و مالاریا بسیاری از سیل زدگان را تهدید می کند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی  با هشدار نسبت به وقوع فاجعه بهداشتی در پاکستان، خواستار حمایت از دولت و مردم این کشور در برابر تبعات سیل اخیر شد.

وی با بیان اینکه مردم پاکستان قربانی بی عدالتی تغییرات آب و هوایی شده اند، گفت: پاکستان تنها مسئول کمتر از یک درصد از گازهای گلخانه ای جهان است اما با این وجود، در حال پراختن بهای تغییرات اقلیمی ساخته دست بشر است.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به حجم وسیع ویرانی در مناطق سیل زده پاکستان افزود: زندگی در این منطقه از بین رفته و کودکان بیشترین قربانیان این فاجعه هستند.

به گفته گوترش، پاکستان در آستانه یک فاجعه بهداشتی است و خطر شیوع وبا و مالاریا بسیاری از سیل زدگان را تهدید می کند چرا که نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ مرکز بهداشتی تخریب شده و امکانات بهداشتی را مختل کرده است.

دبیرکل سازمان ملل همچنین اعلام کرد که بیش از دو میلیون خانه آسیب دیده یا ویران شده است و این یعنی بیش از دو میلیون خانواده دیگر سرپناهی برای زندگی ندارند.

به گفته وی، گرسنگی در مناطق سیل زده در حال افزایش است و سوء تغذیه کودکان و زنان باردار را تهدید می کند.

دبیر کل سازمان ملل در پایان با انتقاد از سیاست های کشورهای صنعتی و بی توجهی به نقشی که در تولید گازهای گلخانه ای دارند، خواستار تشدید کمک ها به پاکستان شد.

گوترش ۱۸ شهریور ماه با هدف بررسی بحران ناشی از سیل ویرانگر در پاکستان و ابراز همبستگی با آسیب دیدگان، به‌ این کشور سیل زده سفر کرد.  

دبیرکل سازمان ملل گفت: وی هرگز مرگ و میر و تلفات ناشی از رویدادهای اقلیمی را در چنین مقیاسی که در مناطقی از پاکستان رخ داده، ندیده است و کشورهای ثروتمندتر را به دلیل نقش آنها در تغییرات اقلیمی و بروز این ویرانی ها مورد سرزنش قرار داد.

دبیرکل سازمان ملل پس از مشاهده بدترین آسیب ها در جنوب پاکستان در کنفرانسی خبری در شهر بندری کراچی گفت: من فجایع انسانی زیادی در جهان دیده ام اما هرگز کشتار اقلیمی در این مقیاس ندیده ام، من به سادگی هیچ کلمه ای برای توصیف آنچه امروز دیده ام ندارم.

وی همچنین پس از سفر به پاکستان گفت که در این سفر، از پنجره پاکستان دورنمای آینده برای من ترسیم شد. آینده ای سرشار از هرج و مرج اقلیمی، تلفات و رنج انسانی، و ویرانی هایی عظیم به زیر ساخت ها و زندگی.

به گفته دبیر کل سازمان ملل سیل پاکستان حاکی از نارسایی کامل واکنش جهان به بحران اقلیمی و وجود خیانت و ستم در دل آن است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.