خشکسالی های شدید در اروپا تکرار می‌شوند؟

تابستان امسال در اروپا بسیار گرم و خشک بود. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این گونه تابستان‌ها تکرار خواهند شد و این پدیده تهدیدآمیز احتمالا در آینده بیشتر رخ خواهد داد.

در نتیجه تغییرات آب و هوایی، اروپای غربی و مرکزی احتمالا هر ۲۰ سال یکبار منتظر خشکسالی‌های شدید مانند تابستان امسال خواهند بود، حتی اگر روند گرمایش زمین متوقف شود.

این داده، نتیجه‌ کار گروهی ۲۰ پژوهشگر بین‌المللی است که داده‌های آب و هوایی دوران پیش از صنعتی شدن را با امروز مقایسه کرده‌اند.

کارشناسان توجه ویژه‌ای به خشکی خاک در ماه‌های ژوئن، ژوئیه و اوت در سال جاری داشته‌اند. آنها یک متر اول زیر سطح زمین را مورد بررسی قرار داده‌اند که به ویژه برای تامین آب گیاهان مهم است. با توجه به این پدیده، کارشناسان از خشکسالی کشاورزی و زیست‌محیطی صحبت می‌کنند. کارشناسان می‌گویند که گرمایش ناشی از تغییرات آب و هوایی منجر به خشکسالی‌های گسترده در تابستان امسال شده است.

تابستان امسال یکی از گرم‌ترین تابستان‌های اروپا بود و در مجموع بیش از ۲۴ هزار مرگ ناشی از گرما در آن ثبت شد.

کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که به رغم پیشرفت‌های عظیم در تحقیقات، اندازه‌گیری دقیق نقش گرمایش جهانی در ایجاد یک دوره خشکسالی دشوار است. به این دلیل که اندازه‌گیری و محاسبه خشکی خاک دشوارتر از دما و میزان بارندگی است. این به این معنی است که تاثیر واقعی تغییرات اقلیمی ساخته دست بشر احتمالا حتی بیشتر است.

علاوه بر اروپای غربی و مرکزی، کارشناسان نسبت به افزایش خشکسالی در سراسر نیم کره شمالی هشدار داده‌اند. در آنجا احتمال تابستان‌های خشکی مانند امسال حتی ۲۰ برابر شده است. چنین خشکسالی‌هایی بدون تغییرات آب و هوایی ساخته دست بشر تنها هر ۴۰۰ سال یکبار ممکن بود رخ دهد. با این حال کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که نتایج مربوط به نیمکره شمالی و اروپای غربی و مرکزی به دلیل مشخصه‌های مختلف جغرافیایی قابل مقایسه مستقیم با یکدیگر نیستند.

به گزارش دویچه وله، "سونیا سنویراتنه"، محقق موسسه فناوری فدرال سوئیس در زوریخ در این باره می‌گوید: اگر می‌خواهیم شرایط آب و هوایی را به ثبات برسانیم و از تشدید بیشتر دوره‌های خشکسالی جلوگیری کنیم، باید استفاده از سوخت‌های فسیلی را متوقف کنیم. زیرا با افزایش بیشتر گرمایش جهانی، خشکسالی‌ها بیشتر و شدیدتر می‌شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.