بایدن مدعی پایان پاندمی کرونا در آمریکا شد

به گزارش سی‌بی‌اس، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با برنامه «۶۰ دقیقه» تلویزیون «‌سی‌بی‌اس» گفت پاندمی کووید-۱۹ در آمریکا پایان یافته است.

بایدن گفت: «پاندمی پایان یافته است. ما هنوز با کووید مشکل داریم. ما هنوز باید کارهای زیادی انجام دهیم... اما پاندمی پایان یافته است.»

این مصاحبه در حالی انجام شد که داشت وارد صحن نمایشگاه ماشین دیترویت می‌شد.بایدن در حالیکه در اطراف سالن می‌گشت، گفت: «اگر متوجه شده باشید، هیچ کس ماسک نزده است. به نظر می‌رسد هر کسی حال کاملا خوبی دارد. و بنابراین به نظر من، وضعیت دارد تغییر می‌کند و به نظر من، اینجا نمونه کاملی از آن است.»

اظهارات بایدن درست چند هفته پس از تقاصای دولت او از کنگره برای میلیاردها دلار برای ادامه اقداماتش برای آزمایش و واکسیناسیون کرونا است.

این اظهارات با بیانات دستیاران خود بایدن در ابتدای این ماه متضاد است که آمریکایی‌ها را ترغیب کردند واکسن یادآور روزآمد شده را پیش از شروع موج شیوع کرونا در پاییز و زمستان تزریق کنند.

دکتر آشیش جها، مقام ارشد کووید-۱۹ کاخ سفید در ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور) به خبرنگاران گفت: «این پاندمی تمام نشده است. ما هشیار باقی خواهیم ماند و البته به جستجو برای پیچ و خم‌های آن ادامه می‌دهیم.»

مرگ‌های کووید-۱۹ در آمریکا هنوز به طور متوسط ۴۰۰ مورد در روز است که مقامات بهداشتی فدرال آن را هنوز «اندکی بیش از حد بالا» می‌دانند.

مقامات همچنین این پیام را داده‌اند که انتظار می‌رود اعلام وضعیت اضطراری بهداشت عمومی برای کووید-۱۹ دست کم برای یک سال دیگر تجدید شود.

لما محدودیت‌های کووید در آمریکا عمدتا بوسیله بخش‌های محلی بهداشت حذف شده‌اند و مسافرت‌ها به میزان پیش از پاندمی بازگشته است.

سرعت بستری‌شدن‌های جدید ناشی از کروناویروس اکنون به میزان قابل‌توجهی در آستانه موج تابستانی ناشی از زیرسویه‌های  BA.4 و BA.5 اُمیکرون کاهش یافته است. مقامات به ایمنی گسترده ناشی از واکسن‌ها و عفونت‌های قبلی به عنوان و نیز استفاده از فزاینده از درمان‌های کووید-۱۹ مانند پاکسلووید شرکت فایزر برای کمک به کاهش تلفات ناشی از ویروس علیرعم موج تابستانی عفونت‌ها کمک کرده است.

جها و دیگران اقدام برای تزریق دوز یادآور را به عنوان بخشی از کمک برای تضمین اینکه آمریکایی‌ها می‌توانند به بازگشت به مدرسه، بازگشت به کار و بازگشت به روتین‌های معمول‌شان پس از تابستان ادامه دهند، تصویر کرده‌اند.

اما در حالیکه تقاضاهای تامین مالی در کنگره قرار دارد، مقامات دولت می‌گویند اکنون به دنبال کاهش یارانه‌های دولت فدرال برای اجزای گوناگون برنامه پاسخ به کووید-۱۹ هستند.

بایدن پاندمی کرونا را دلیل بزرگ پایین رفتن میزان تاییدش به پایین‌تر از ۵۰ درصد می‌داند.

 بایدن به اسکات پلی، خبرنگار سی‌بی‌اس گفت: «اکنون زمان واقعا مشکلی است. ما در نقطه تورمی در تاریخ این کشور قرار داریم. ما تصمیم خواهیم گرفت و ما اکنون تصمیم خواهیم گرفت. به نظرم شما هم موافق هستید که اثر ایجاد شده بر روان مردم آمریکا در پیامد این پاندمی بسیار عمیق است.«

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.