هشدار شدید ترکیه به یونان/ از تاریخ درس عبرت نگرفته‌اید!

آناتولی گزارش داد، وزارت امورخارجه ترکیه اعلام کرد که بیانیه‌ای در پاسخ به اتهامات باطل یونان علیه آنکارا صادر کرده است.

در این بیانیه آمده است: برگزاری رویداد «فاجعه آسیای صغیر» در یونان و سخنرانی‌ های به دور از واقعیت و خلاف عقل در یونان که با هدف انحراف افکار عمومی از شکست ارتش این کشور صورت می گیرد، شکستی که یک قرن پیش در جریان اشغالگری یونانی‌ها در منطقه آناتولی و جنایت‌های وحشیانه و ضد بشری آنها صورت گرفت.

این بیانیه تأکید دارد: مقامات یونانی تلاش میکنند تا واقعیت‌ های تاریخی را تحریف، افکار عمومی در داخل را و جامعه بین‌ المللی فریب می‌دهد.

این بیانیه می‌افزاید: یونان جنایات علیه بشریت خود را پذیرفته و محکوم به پرداخت غرامت شده است.

وزارت امورخارجه ترکیه اعلام کرد: یونان از تاریخ درس عبرت نگرفته و با رهاکردن آوارگان بیچاره از جمله زنان و کودکان و کشاندن آنان به کام مرگ در دریای اژه، دست به ارتکاب جنایت‌ها علیه بشریت در برابر دیدگان جهان میزند.

در این بیانیه آمده است: ترکیه همچنان لکه‌های ننگی که یونان در تاریخ خود برجای گذاشته را به دولت آتن یادآوری می‌کند و حقایق را برای جامعه بین‌المللی توضیح می‌دهد.

وزارت امورخارجه ترکیه در پایان افزود: ما بار دیگر از یونان می خواهیم که عاقل باشد و با تحریف حقایق، دست به دامن زدن به نفرت نکند.

مدتی است که جنگ لفظی میان مقامات ترکیه و یونان شدت گرفته است، در همین راستا، چندی پیش رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با شفیق جعفرویچ رییس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال حمله نظامی به یونان گفته بود:شاید این حمله یک شبه اتفاق بیفتد.

وی افزود: در صورتی که تهدیدات یونان علیه ترکیه ادامه یابد، آنکارات اقدامات لازم را اتخاذ خواهد کرد؛ چرا که صبر [ما] نیز اندازه‌ای دارد.

اتحادیه اروپا نیز به تازگی به تهدیدهای چند روز پیش رییس جمهوری ترکیه نسبت به یونان واکنش نشان داده و از این بابت ابراز نگرانی کرده است.

بر اساس اعلام منابع وزارت دفاع ملی ترکیه، یونان در هشت ماه نخست سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۱۰۰ بار حریم هوایی و آب های سرزمینی ترکیه را نقض کرده است.

ترکیه که بیش از ۷۰ سال عضو ناتو بوده، به شکایت از اقدامات تحریک آمیز و لفاظی های مکرر یونان در منطقه در ماه‌های اخیر، از جمله مسلح سازی جزایری در نزدیکی ساحل ترکیه که بر اساس یک معاهده غیرنظامی شده‌اند، پرداخته و گفته است که هدف از چنین اقداماتی بی اثر کردن تلاش‌های مبتنی بر حسن نیت این کشور به نفع صلح است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.