اردوغان برای یونان خط و نشان کشید

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز سه شنبه درباره مزاحمت یونان برای جنگنده‌های ترکیه گفت:« حساسیت ما ادامه دارد و یونان از این موضوع آگاه است.

به نوشته روزنامه «ینی شفق» اردوغان پیش از آغاز سفر به سه کشور حوزه بالکان گفت: «در مورد قفل رادار، حساسیت ما با قاطعیت ادامه دارد. یونان از این موضوع آگاه است.»

اردوغان مجدداً با هشدار به یونان گفت: «می توانیم ناگهانی یک شبه به آنجا بیاییم.»

رئیس جمهور ترکیه افزود که مقامات ترکیه همچنان این موضوع را در ناتو مطرح می‌کنند.

به گفته وزارت دفاع ترکیه، یونان تنها در ۸ ماه نخست امسال بیش از ۱۱۰۰ بار حریم هوایی و دریایی ترکیه را نقض کرده است.

رسانه‌های یونانی نیز روز  یکشنبه  از رهگیری شماری از جنگنده‌ها و پهپادهای ترکیه در ۲۴ ساعت گذشته بر فراز دریای اژه خبر دادند. روزنامه یونانی «پروتوثما» به نقل از وزارت دفاع یونان گزارش داد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۷ مورد نقض حریم هوایی این کشور از سوی جنگنده‌ها و پهپادهای ترکیه صورت گرفته است.

به نوشته این روزنامه، تمامی موارد توسط نیروی هوایی یونان بر اساس قوانین بین‌المللی شناسایی و  رهگیری شدند. فعالیت غیرقانونی تازه نیروی هوایی ترکیه در دریای اژه رخ داد و یکی از موارد نقض حریم هوایی یونان از سوی سه فروند پهپاد ترکیه بود.

به گزارش ینی شفق، اردوغان درباره سفر سه روزه خود به بالکان نیز گفت که ترکیه سیاستی را دنبال می‌کند که از ثبات و توسعه بالکان حمایت می‌کند. وی گفت: «ما در سفر خود به دنبال راه حلی برای بحران سیاسی در بوسنی و هرزگوین خواهیم بود.»

اردوغان پس از بوسنی و هرزگوین به صربستان و کرواسی سفر خواهد کرد. اردوغان درباره بحران انرژی گفت اروپا در زمستان امسال با مشکلات جدی» روبرو خواهد شد، اما ترکیه چنین مشکلی ندارد.

وی با بیان اینکه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز به تحریم‌های اروپا واکنش مشابهی نشان می دهد، گفت: «اروپا آنچه را که کاشته است درو می‌کند.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.