ادعای تایوان درباره رهگیری 24 هواپیمای نظامی چین

وزارت دفاع تایوان مدعی رهگیری شماری جنگنده و کشتی‌های جنگی ارتش چین اطراف این جزیره شد.

وزارت دفاع تایوان عصر چهارشنبه مدعی رهگیری شماری هواپیما و کشتی‌های جنگی ارتش چین شد.

به گزارش وبگاه «تایوان نیوز» به نقل از وزارت دفاع تایوان، سامانه‌های راداری و پدافندی این جزیره ۲۴ فروند هواپیما و پنج کشتی نظامی ارتش چین را اطراف تایوان رهگیری کردند.

این وزارتخانه در توییتی نوشت: «یکی از این ۲۴ هواپیما از خط میانی تنگه تایوان عبور کرد و دو فروند وارد بخش جنوب غربی منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان شدند».

 تایوان نوع هواپیماهای ارتش چین را جنگنده‌های «جی-۱۶ شنیانگ»، «جی-۱۱» و یک فروند هواپیمای «وای-۸» ویژه جنگال اعلام کرده است. وزارت دفاع تایوان مدعی آمادگی کشتی‌ها، جنگنده‌ها و یگان‌های راداری و پدافندی خود برای مقابله با ارتش چین شده است.  

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعاهای جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعاهایی که کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و پیام‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب  ارسال می‌کند.

سفر  اخیر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان  آمریکا  به تایوان خشم شدید چین را در پی داشت و پکن متعاقب این سفر تمرین‌های نظامی گسترده  پیرامون تایوان از جمله با شلیک موشکهای بالستیک برگزار کرد. مدتی بعد از سفر پلوسی، دو هیات دیگر از نمایندگان کنگره آمریکا که اولی تحت سرپرسی سناتور دموکرات «اد مارکی» و دومی تحت سرپرستی «مارشا بلکبرن» سناتور جمهوریخواه ایالت تنسی بود سفرهای جداگانه‌ای به تایپه انجام دادند.

در رویداد مرتبط دیگر،  رسانه‌ها  روز سه‌شنبه از برنامه آمریکا برای تحریم چین به بهانه راهکاری جهت عدم حمله  محتمل این کشور به جزیره تایوان خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» ایالات متحده در حال بررسی گزینه‌هایی برای تهیه یک بسته تحریمی علیه چین است. آمریکا قصد دارد این تحریم‌ها را برای جلوگیری از حمله چین به تایوان اعمال کند. گفته می‌شود که  اتحادیه اروپا نیز برای انجام همین کار تحت فشار دیپلماتیک تایوان قرار دارد. منابع مطلع  گفتند که مذاکرات در واشنگتن و لابی جداگانه تایوان با نمایندگان اتحادیه اروپا هر دو در مراحل اولیه قرار دارد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.