چرخش 180 درجه‌ای ضرغامی/ آقای وزیر زیر میز دولت رئیسی می زند؟

ضرغامی تمایلی ندارد چهره ساخته و پرداخته شده به عنوان یک منتقد وضع موجود و تحول‌خواه را کنار بگذارد و هم‌رنگ جماعت دولت سیزدهم شود. مشخص است که هنوز رویای رئیس جمهور شدن از سرش بیرون نرفته است

هنوز عکس نان و پنیر و آش و حلیم‌هایش با سر خط صبحانه‌های سیاسی در صفحه‌ اینستاگرامش به قوت خود باقی است.

 همان صبحانه‌هایی که با جناح چپ و راست بر سر میز می‌نشست و از گوشه و کنار سیاست می‌گفت تا مسیر روشنفکری‌ای را که آغاز کرده بود را با هدف رسیدن به ساختمان پاستور به سلامت به پایان برساند راهی که برای عزت الله ضرغامی چندان هموار نبود و هرچند توانست در این ساختمان به عنوان وزیر میراث فرهنگی صندلی‌ای را تصاحب کند اما این چیزی نبو که انتظارش را می‌کشید و از همین‌جا به  وزیر ناخلف رئیسی تبدیل شد و حواشی انتظارش را می کشد .  

ضرغامی در گذر زمان 

اسمش با صدا و سیما پیوند خورده؛ کافی است نامی از عزت‌الله ضرغامی به میان بیاید تا ناخودآگاه ذهن به سمت ساختمان جام جم و مدیریت ۱۰ ساله او که همزمان با ۸ سال سکانداری محمود احمدی‌نژاد بود، متمایل شود. البته ضرغامی این روزها به گونه‌ای در دنیای مجازی ظاهر شده است که هر بار با مواضع او رو به رو می‌شویم از خودمان می‌پرسیم آیا ده سال تصدی او بر صدا و سیما خواب‌زدگی ما بوده است؟!

ضرغامی خرداد سال ۱۳۸۳ یعنی یکسال پیش از آنکه محمود احمدی‌نژاد روی کار بیاید، سکان ریاست صدا و سیما را به عهده گرفت و تا ۱۷ آبان ۹۳ دوران پر حاشیه‌ای را در تاریخ ساختمان شیشه‌ای خیابان جام جم به یادگار گذاشت. البته «سرتیپ دوم ضرغامی» که از چایی خوردن با اصلاح‌طلبان عکس منتشر می‌کند و در فضای مجازی صحبت‌های روشنفکرانه به زبان می‌آورد در دوران ریاستش به هیچ کدام از این صحبت‌ها اعتقادی نداشت.

در همان دوران بود که تمدید ریاست جمهوری هم‌قطارش در دهمین انتخابات مهم‌تر از رعایت بی‌طرفی و اصل مردمی بودن صدا و سیما داشت برای همین در مناظرات انتخاباتی که از سال ۸۸ کلید خورد  ۲۰ دقیقه وقت اضافه برای محمود احمدی‌نژاد لحاظ کرد. و در همان مناظره‌ها وقتی کاندیدای همفکرش انگشت اتهام را به سمت شخصیت‌هایی مانند هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و علی‌اکبر ناطق نوری گرفت و مطالبی را مقابل چشمان میلیون‌ها بیننده به زبان آورد با لبخندی که «نه خانی آمده و نه خانی رفته است» از کنار موضوع رد شد و هیچگاه فرصتی برای دفاع به آنها داده نشد که نشد.

البته حواشی عزت‌الله ضرغامی درباره مدیریتش بر صدا و سیما تنها به مناظره‌ها ختم نشد و عملکردش بارها و بارها مورد نقد قرار گرفت.

تحول یک‌شبه و چرخش ۱۸۰ درجه‌ای

از پشت میز ریاست که بلند شد انگار متوجه شد جامعه آن چیزی نیست که او سعی داشت از درون جعبه جادو به نمایش بگذارد و حالا با واقعیتی رو به رو شده بود که نشان می‌داد تفکرات و گفتارش در گذشته چندان خریداری ندارد از سوی دیگر دوست نداشت یک بازنشستگی اعلام کند و گوشه‌نشین شود برای همین چاره‌ای نبود جز آنکه پا جای پای رفیق قدیمی‌اش که برای رئیس جمهور شدن هوایش را داشت بگذارد و ردای «منتقد وضع» موجود و «روشنفکر جوان‌پسند» را به تن کند.

حالا دیگر یک روز چایش را در کنار «ابراهیم اصغرزاده» فعال سیاسی اصلاح‌طلب شیرین می‌کرد و روز دیگر در کنار بهروز افخمی کارگردان سینما و البته نماینده مجلس ششم بر سر میز صبحانه می‌نشست و عکس‌هایش را هم به مدد اینستاگرام در معرض دید می‌گذاشت.

«در فوتبال، ورزشکاران نیمه لخت نیستند! حضور زنان در ورزشگاه حریم شکنی نیست. کبری و صغری هر دو مشکل دارند. بصورت زنان و خانواده‌هایی که تفریح مناسب ندارند پنجه نکشید! تهدید مدیران ورزش به برخورد قضائی هم شایسته نیست! آیا گناه و خلاف شرع در زندان ها، کمتر از ورزشگاه هاست؟!»

وقتی با این جملات در توئیتر مواجه می‌شویم نقل کننده را فردی از محافل روشنفکری یا حداقل یک فعال حوزه زنان تصور می‌کنیم اما وقتی نام عزت‌الله ضرغامی را بالای توئیت می‌بینیم از تعجب انگشت به دهان می‌مانیم. 

یا همین چند روز پیش بود که در مصاحبه ای  گفت : دوقطبی بین ایران باستان و ایران پس از اسلام بین علما و برخی افراد مسئول بسیار جدی بود اما امروز این مسئله را من حل کردم. یکی از جاهایی که من زیر میز زدم همین موضوع بود و امروز وقتی در مورد کوروش و داریوش و کتیبه‌های تاریخی و... صحبت می‌کنم، کسی نمی‌گوید ضرغامی هم سکولار و طاغوتی شده است! متأسفانه از بعد از انقلاب با افرادی مواجه هستیم که با شادی و زیبایی و اصلا حتی با معماری مشکل دارند و می‌گویند این کارها طاغوتی است.

او در پاسخ به این سوال که درچند سال اخیر دربرخی از شهرها مثل مشهد با یک‌سری اظهارات، اقدامات و محدودیت‌ها روبه‌رو بوده‌ایم شما اثرگذاری این محدودیت‌ها را قبول دارید و ممکن است که اعمال نفوذی در جهت اصلاح داشته باشید؟ اگر منظور شما این است که در مورد آقای علم‌الهدی صحبت کنم، در حال حاضر چنین برنامه‌ای ندارم و فعلا مسئله من نیست. اما برای سیاست‌های گردشگری وزارتخانه، هیچ خط قرمزی قائل نیستیم و با توجه به اینکه گردشگری و شادی و تفریح حق همه مردم است، این سیاست‌ها را در همه کشور اعمال می‌کنیم و هر جایی هم مانعی باشد، مانع را برطرف می‌کنیم تا مردم از حقشان بهره‌مند شوند..

همین جملات کافی است تا نشان دهد دایره چرخش رئیس اسبق صدا و سیما تنها به کردار و گفتن «زنده باد مخالف من» ختم نمی‌شود و مواضع و گفتار هم با ضرغامی سال‌های گذشته زمین تا آسمان تفاوت دارد. برای همین هم یک بار به نقد فیلترینگ می‌رود و یک‌بار دیگر از حضور زنان در ورزشگاه دفاع می‌کند! گاهی هم دایره کلماتش به پلنگ‌های اینستاگرامی می‌رسد که فقط باید نگاهشان کرد، انگار او کت و شلوار تازه‌ای برای چهره شناخته شده‌اش دوخته و دنبال پرو کردن آن در افکار عمومی است

رویای ریاست جمهوری و وزیر مغضوب دولت 

بهار 1400 و حضورش در ساختمان وزارت کشور به همه ثابت کرد که همه این چرخش‌ها و جملات روشنفکرانه مقدمه‌ای بود برای رسیدن به ریاست قوه مجریه؛ البته انتخابات 1400 اولین‌بار نبود که برای رئیس جمهور شدن پا میدان گذاشت  او سال 96 هم یک بار وارد گود شد تا اقبالش را برای سکانداری قوه مجریه بیازماید اما مهر رد صلاحیت شورای نگهبان در هر دو انتخابات بر کارنامه ضرغامی نشست تا این راه برای رئیس اسبق صدا و سیما و فعال سیاسی متحول شده صعب العبورتر شود. 

ضرغامی مرداد 1400 با رای اعتماد بهارستان‌نشینان بر مسند وزارت میراث فرهنگی نشست اما این سکان‌داری باعث نشد تا ضرغامی از راهی که آغاز کرده است عقب نشینی کند. او در ردای وزیر هم همان کلام روشنفکرانه را حفظ کرد و همچنان مخالف با بگیر و ببندهای حجاب است و  وقتی تمام دولت مدافع برخوردهای گشت ارشاد هستند، یک تنه به وزیر مخالف تبدیل شد.

درواقع ضرغامی تمایلی ندارد چهره ساخته و پرداخته شده به عنوان یک منتقد وضع موجود و تحول‌خواه را کنار بگذارد و هم‌رنگ جماعت دولت سیزدهم شود. مشخص است که هنوز رویای رئیس جمهور شدن از سرش بیرون نرفته است و وقتی  لبت به انتقاد از شورای نگهبان باز می‌کند این گمانه بیشتر تقویت می‌شود 

تلاش ضرغامی برای حفظ چهره متفاوت با دولت اصولگرای سیزدهم  و موافق با تفکر امروز جامعه کار را به جایی رسانده است که از سوی ابراهیم رئیسی مستحق دریافت کارت زرد شد؛ تا جایی که حمیدرضا صادق‌زاده، معاون دستگاه‌های حاکمیتی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفته: بعد از تذکر رئیس جمهور در جلسه هیات دولت به وزیر گردشگری، تاکنون به درخواست‌های ستاد برای دلایل عدم ابلاغ شاخص‌های عفاف و حجاب نیز پاسخی نداده‌اند. اگر وزارت گردشگری بخواهد به این رویه قانون گریزی و استنکاف ادامه دهد با توجه به مطالبات مردمی از طرق قانونی دیگر اقدام خواهیم کرد.

این تذکر نشان می‌دهد ضرغامی حتی به قیمت کنار گذاشته شدنش از دولت می‌خواهد این چهره تازه معرفی شده به جامعه را حفظ کند تا شاید بتواند 3 سال دیگر با گذشت از سد شورای نگهبان همای سعادت ریاست جمهوری را روی شانه‌های خود ببیند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.