واکنش یونان به اظهارات اردوغان/ کانال‌های ارتباطی را نمی‌بندیم!

 «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست‌وزیر یونان یکشنبه (۱۱ سپتامبر) گفت آتن تلاش می‌کند کانال‌های ارتباطی با آنکارا را به‌رغم اظهارات «غیرقابل قبول» اخیر «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه باز نگه دارد. 

اردوغان اخیراً یونان را به اشغال جزایر غیرنظامی در دریای اژه متهم کرد و گفت ترکیه آماده است هر کاری که لازم است در زمان مناسب انجام دهد. 

به گزارش رویترز، نخست‌وزیر یونان در یک کنفرانس خبری در شهر «تِسالونیکی» در شمال یونان ضمن بیان این که «من اظهارات اخیر رئیس‌جمهور ترکیه را غیرقابل‌قبول می‌دانم»، افزود: «با این حال، تلاش خواهیم کرد کاناهای ارتباطی را باز نگه داریم». وی همچنین گفت همیشه مایل به دیدار با اردوغان بوده است. 

رئیس جمهور ترکیه سه‌شنبه (هشتم سپتامبر) درباره مزاحمت یونان برای جنگنده‌های ترکیه هشدار داد و گفت: «حساسیت ما ادامه دارد و یونان از این موضوع آگاه است». اردوغان افزود: می‌توانیم ناگهانی یک شبه به آنجا بیاییم.

به گفته وزارت دفاع ترکیه، یونان تنها در هشت ماه نخست امسال بیش از ۱۱۰۰ بار حریم هوایی و دریایی ترکیه را نقض کرده است.

بعد از این اظهارات اردوغان، دولت یونان به شرکای خود در ناتو، اتحادیه اروپا و دبیرکل سازمان ملل نامه‌نگاری کرد و از آن‌ها خواست که به طور رسمی سخنان رئیس‌جمهور ترکیه را محکوم کنند. «نیکوس دندیاس» وزیر خارجه یونان در این نامه‌ها متذکر شد که رفتار ترکیه باید توسط این سه نهاد مورد انتقاد قرار گیرد.

وی در کنایه‌ای به جنگ در اوکراین گفت: با انجام ندادن به موقع این کار یا با دست کم گرفتن جدیت موضوع، در خطر دوباره وضعیتی مشابه با وضعیتی هستیم که اینک در برخی از نقاط دیگر قاره ما در حال رخ دادن است. این موضوعی است که هیچ یک از ما واقعاً آرزوی دیدن آن را نداریم.

یونان و ترکیه در طیف گسترده‌ای از مسائل از جمله انرژی، مهاجرت و ادعای ارضی مشکل دارند. در زمینه مهاجرتی، یونان  اعلام کرده که درحال  گسترش حصار سیمانی و سیم خاردار در امتداد مرز شمالی خود با ترکیه است تا بدین طریق از ورود مهاجران به این کشور جلوگیری کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.