تنش میان ترکیه و یونان بالا گرفت/ جنگ در راه است؟

گارد ساحلی ترکیه، دیروز (شنبه، ۱۰ سپتامبر) اعلام کرد که نیروهای گارد ساحلی یونان ،  به روی یک کشتی تجاری ترکیه در آب‌های بین‌المللی دریای اژه آتش گشودند، امری که به تشدید  بحران میان دو دشمن منطقه‌ای که هفته‌های اخیر پرتنشی را پشت سر گذرانده‌اند، منجر شد.

روزنامه قطری «رأی الیوم» با انتشار یادداشتی در این خصوص نوشت: در بیانیه ترکیه آمده است که در تیراندازی به این کشتی تجاری که با ۱۸ سرنشین در فاصله ۱۱ مایلی جنوب غرب جزیره بوزکا  آدا ترکیه در حال حرکت بود، هیچکس آسیب ندیده است. 

همچنین در این بیانیه آمده است که «تیراندازی ایذایی» از سوی دو کشتی متعلق به یگان‌ گارد ساحلی یونان به کشتی رو-رو با پرچم کومور با نام «آناتولیان» که در آب‌های بین‌المللی و در نزدیکی جزیره بوزکا‌آدا در دریای اژه در حال حرکت بود، صورت گرفت که پس از آن دو قایق متعلق به گارد ساحلی ترکیه به منطقه اعزام شدند، امری که موجب شد قایق‌های یونانی این محل را ترک کنند.

بر اساس این گزارش، در ویدئویی که پیش از این بیانیه منتشر شده بود، یک کشتی متعلق به گارد ساحلی یونان در کنار کشتی آناتولیان دیده و صدای شلیک حدود ۱۲ تیر در این ویدئو شنیده می‌شود. یکی از خدمه کشتی آناتولیان نیز که به زبان ترکی صحبت می‌کند در این ویدئو می‌گوید که از سوی گارد ساحلی یونان مورد حمله قرار گرفته‌اند.

در بیانیه ترکیه که نسخه‌ای از آن در خبرگزاری آناتولی منتشر شد، آمده است:  در مورد این حادثه که کاملاً مغایر با قوانین بین المللی است، در آنکارا و آتن، نزد مقامات یونان اقدام فوری انجام شد و این امر مورد اعتراض قرار گرفت و با توجه به وخامت حادثه، رسیدگی و توضیح فوری درخواست شد.

این کشتی ۱۸ سرنشین از جمله ۶ مصری، ۴ سومالیایی، ۵ آذربایجانی و ۳ ترکیه‌ای بود که امروز (یکشنبه) در تنگه «دار دانل» در سواحل ترکیه لنگر انداخت.

اختلافات ترکیه و یونان

به نوشته رأی الیوم، این دو کشور همسایه چندین دهه است که با یکدیگر اختلاف دارند و طی هفته‌های اخیر بر شدت این اختلافات افزوده شده و دو طرف مدعی نقض حریم‌های هوایی یکدیگر هستند.

بر اساس این گزارش، در حالی که مقامات یونان مدعی هستند که نگران وقوع یک درگیری دیگر در اروپا، در پی جنگ روسیه در اوکراین، هستند، ترکیه می‌گوید که یونان با حفظ حضور نظامی در جزایر نزدیک به سواحل ترکیه در دریای اژه، توافقنامه‌های بین‌الملل را نقض می‌کند.

همچنین ترکیه، پدافندهای هوایی یونان را به هدایت رادارهای خودعلیه هواپیماهای جنگی ترکیه در جریان تمرینات ناتو بر فراز مدیترانه شرقی متهم می‌کند. اما یونان می‌گوید که نیازمند دفاع از جزایز شرقی خود - از جمله نقاط توریستی رودس وکوس که به نسبت بیشتر به ترکیه نزدیک است- در برابر همسایه بزرگتر و قدرتمندتر از نظر نظامی است.

ترکیه و یونان در طیف گسترده‌ای از موضوعات با هم اختلاف دارند. امور مهاجرتی، ادعای تملک اراضی و رقابت نظامی از جمله مواردی است که بر روابط این دو کشور همسایه سایه افکنده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌‌جمهور ترکیه سه‌شنبه هفته پیش بار دیگر یونان را تهدید کرد و گفت که ترکیه می‌تواند یک شب ناگهانی به یونان برود.

«نیکوس دندیاس» وزیر خارجه یونان به شرکای خود در ناتو، اتحادیه اروپا و دبیرکل سازمان ملل نامه‌نگاری کرده و از آن‌ها خواسته که به طور رسمی سخنان تنش‌زای رئیس جمهور ترکیه را محکوم کنند.

وی در کنایه‌ای به جنگ در اوکراین گفت: «با انجام ندادن به موقع این کار یا با دست کم گرفتن جدیت موضوع، در خطر دوباره وضعیتی مشابه با وضعیتی هستیم که اینک در برخی از نقاط دیگر قاره ما در حال رخ دادن است. این موضوعی است که هیچ یک از ما واقعاً آرزوی دیدن آن را نداریم.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.