ترکیه برای یونان خط و نشان کشید

به نوشته روزنامه «دیلی صباح» «عمر چلیک» سخنگوی حزب «عدالت و توسعه» هشدار داد که واکنش به این تخلفات وضعیتی را ایجاد می‌کند که جهان خواهان آن نیست.

وی از مقامات یونانی خواست به دیپلماسی توجه کنند و از مزاحمت برای جت‌های ترکیه اجتناب ورزند.

چلیک همچنین غرب را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: «کسانی که ترکیه را به خاطر خرید سامانه پدافند موشکی "اس-۴۰۰ " ساخت روسیه انتقاد می‌کنند، باید صدای اعترض خود را علیه یونان با استفاده از سامانه موشکی " اس-۳۰۰" علیه  اف-۱۶ ترکیه بلند کنند.»

 همزمان با تهدید فزاینده ناشی ازپرواز پهپادهای ترکیه در ماه‌های اخیر در دریای اژه، یونان نیز از طرحی  استقرار سپر دفاعی در جزایر خود خبر داده است.

به نوشته روزنامه «اکاثیمرینی» نگرانی استفاده روزافزون  از پهپادها و نقض حریم هوایی یونان  به چالشی برای این کشور مبدل شده است. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز تاکید کرده که نیروهای مسلح این کشور با پهپاد در همه جا حضور دارند.

در پاسخ به این تهدیدات، وزارت دفاع یونان با استقرار اقدامات متقابل در جزایر به دنبال محافظت از دریای اژه  برابر تجاوزات ناشی از پهپادها برآمده است.

برخی منابع خبری چندی قبل گزارش دادند که یونان با کمک رژیم صهیونیستی مواضع دفاعی خود را در جزایر واقع در دریای اژه تقویت کرده است.

ترکیه از اعضای ناتو  از اقدامات تحریک‌آمیز و لفاظی‌های مکرر یونان در منطقه در ماه‌های اخیر شکایت کرده و گفته است چنین اقداماتی تلاش‌های حسن نیت برای صلح را ناکام می‌گذارد.

بر اساس این گزارش، جنگنده‌های ترکیه که در ماموریت‌هایی بر فراز دریای اژه و مدیترانه شرقی شرکت داشتند، توسط سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ ساخت روسیه مستقر در جزیره «کرت» طی روزهای گذشته مورد مزاحمت قرار گرفتند. این در حالی است که  مقامات نظامی یونان ادعای ترکیه را قاطعانه رد کرده‌اند.

این دو کشور همسایه مدت‌هاست که دچار تنش شده‌اند و  دو طرف همدیگر را به نقض حریم دریایی و هوایی خود متهم می‌کنند. یونان و ترکیه در زمینه انرژی و موضوع پناهجویان نیز با هم اختلاف دارند.  در حیطه نظامی یونان به تازگی  ۲۴ فروند جنگنده «رافال» ساخت فرانسه، ۶ فروند جدید و ۱۸ فروند دست دوم و همچنین سه فروند ناوچه فرانسوی سفارش داده است. یونان همچنین نامه‌ای را برای خرید یک اسکادران از جنگنده‌های «اف-۳۵» در ماه ژوئن به ایالات متحده ارسال کرد. 

در تحولی دیگر، سخنگوی دولت یونان  اظهار داشته که یونان می‌تواند متحدان سنتی خود و قوه حقوقی بین‌الملل را برای جلوگیری از تشدید اقدامات تحریک کننده ترکیه بسیج کند.

«یوآنیس اویکونومو» سخنگوی دولت یونان در نشستی مطبوعاتی گفت که قابلیت‌های دفاعی یونان به اندازه کافی قوی است تا در صورت لزوم با هر تهدیدی مقابله کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.