هشدار سیلاب ناگهانی؛ مردم این استان‌ها مراقب باشند

سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به فعالیت سامانه بارشی،کاهش ۶ تا ۱۴ درجه‌ای دما،خسارت به محصولات کشاورزی و سیلاب ناگهانی در برخی استان‌ها هشدار داد.

 بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی از اواخر وقت امروز دوشنبه با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر ابتدا در غرب سواحل و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در سواحل شمالی و استان اردبیل بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید همراه با کاهش محسوس دما ۶ تا ۱۴ درجه‌ای روی می‌دهد. روز سه‌شنبه در استان گیلان و اردبیل بارش‌ها از شدت بیشتری برخوردار است.

همچنین این شرایط از روز سه‌شنبه تا پنجشنبه برای شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی پیش‌بینی می‌شود. از اواخر وقت روز دوشنبه تا پنجشنبه نیز دریای خزر مواج و متلاطم خواهد بود.

بر اساس اعلام  سازمان هواشناسی  طی ۲ روز آینده و جمعه در برخی ساعات در نوار شرقی کشور به ویژه منطقه زابل و از امروز تا چهارشنبه در مناطق غربی و جنوب غربی کشور وزش باد شدید با احتمال خیزش گردوخاک و غبار رقیق پیش‌بینی می‌شود.

فردا و روز چهارشنبه برای ارتفاعات استان‌های خوزستان، هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب فارس در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، رشد ابرهای همرفتی،‌ رگبار و رعدوبرق به همراه وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی و کاهش محسوس دما

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۵

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۶

نوع مخاطره: رگبار باران، وزش باد شدید موقت، رعدوبرق، مه آلودگی و کاهش محسوس دما (بین ۸ تا ۱۴ درجه سلسیوس)

منطقه اثر: اردبیل، گیلان و غرب مازندران

اثر مخاطره: بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل‌ها، اختلال در تردد، آب‌گرفتگی معابر بطور محلی، آسیب به سازه‌های موقت، لغزش و رانش زمین، خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرهای برون شهری، اجتناب و پرهیز از تردد و اسکان درحاشیه مسیل‌ها، رودخانه‌ها و ساحل دریا، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها، اقدامات پیشگیرانه از خسارت در فعالیت‌های کشاورزی. 

توصیف سامانه اول: نفوذ و فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار باران، وزش باد شدید موقت، رعدوبرق و کاهش محسوس دما

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۵: گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و شمال آذربایجان غربی.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۶: گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، شمال زنجان و شمال کردستان.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۷: اردبیل، گیلان، شمال آذربایجان شرقی، مازندران و گلستان.

جمعه ۱۴۰۱/۰۶/۱۸: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و شمال آذربایجان شرقی.

اثر مخاطره: احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اختلال در تردد، احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر به طور محلی، احتمال آسیب به سازه‌های موقت.

توصیه: احتیاط در سفرهای برون‌شهری، احتیاط در تردد از حاشیه مسیل‌ها و عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، اقدامات پیشگیرانه از خسارت در فعالیت‌های کشاورزی.

توصیف سامانه دوم: حاکمیت بادهای گرم جنوبی

نوع مخاطره: تداوم هوای گرم

منطقه اثر: اردبیل، گلستان، گیلان، مازندران

اثر مخاطره: افزایش مصرف در حامل‌های انرژی، احتمال گرمازدگی، احتمال آسیب به صنعت کشاورزی، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و افزایش پتانسیل آتش‌سوزی در عرصه جنگل‌ها و مراتع

توصیه: مدیریت در مصرف حامل‌های انرژی و مصرف بهینه، پرهیز از حضور در فضای باز به ویژه در ساعات گرم روز و اطمینان از خاموش بودن آتش هنگام ترک جنگل.

توصیف سامانه سوم: افزایش شیو فشاری

نوع مخاطره: وزش باد شدید، در مناطق مستعد گردوخاک و نفوذ گردوغبار

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۵: شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب غرب آذربایجان غربی، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، ایلام، خوزستان، جنوب غرب لرستان و شمال بوشهر.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۶: نوار شرقی خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی خراسان رضوی، جنوب سمنان، نیمه جنوبی آذربایجان غربی، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، ایلام، خوزستان، جنوب غرب لرستان و شمال بوشهر

اثر مخاطره: احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تأسیسات حساس به گردوغبار
توصیه: عدم حضور افراد در فضای باز، به ویژه اشخاص آسیب‌پذیر، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه‌کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها.

توصیف سامانه: نفوذ و فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش باران، در بعضی ساعات با رعد و برق، وزش باد شدید موقتی و کاهش محسوس دما

منطقه اثر: اردبیل، گیلان، مازندران

اثر مخاطره: خسارت به محصولات کشاورزی

توصیه: تسریع در برداشت از تاکستان‌های انگور در منطقه مشگین‌شهر و انتقال به انبار، تسریع در برداشت شالیزارهای برنج و انتقال به مکان‌های مسقف یا کارخانجات برنج‌کوبی، انتقال یا پوشش مناسب شلتوک‌های جمع‌آوری شده در کارخانجات برنج‌کوبی، کنترل دهانه خروجی کرت‌های شالیزاری (باز یا بسته کردن) در مزارع رسیده برنج به منظور زهکشی و جلوگیری از ماندآبی، عدم محلول‌پاشی مزارع و باغات با توجه به وقوع بارش.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع موج

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع امواج در ساحل 1.5 متر و در فراساحل 2.5 متر

منطقه اثر: دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و گلستان

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، اختلال در ترددهای دریایی و خطر خسارت به شناورهای کوچک و سبک و تفریحی.

توصیه: پرهیز از شنا، محدودیت فعالیت‌های دریایی ازجمله فعالیت‌های تفریحی، تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی، تمهیدات پیشگیرانه از خسارات احتمالی.

انتهای پیام/

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.