روزنامه اصولگرا: نیازی به احیای مذاکرات نداریم

عبدالمجید شیخی، که روزنامه رسالت، او را کارشناس اقتصادی خوانده است گفت: مذاکرات برجام تنها بهانه‌ای بود تا آمریکا توپ خود را به زمین ایران بیندازد. به‌یک‌باره اما شرایط متفاوتی رقم خورد و به‌واسطه جنگ روسیه و اوکراین بسیار نگران تأمین انرژی خود شدند. اروپائیان که از این قاعده مستثنی نیستند و چه‌بسا آسیب بیش‌تری شامل حالشان می‌شود، پیش‌نویسی تهیه کردند تا جمهوری اسلامی ایران را به میز مذاکره بکشانند و التماس کنند تا احیای برجام را صورت بگیرد.

شیخی تصریح کرد: اروپا از آمریکا نیز درخواست توافق در مذاکرات برجام را دارد. به‌واسطه تاریخ ادوار گذشته و خوی زیاده‌خواهی آمریکا، آن‌ها هیچ‌گاه به دوست خود نیز رحم نخواهند کرد و اکنون نیز به نظر می‌رسد مطالبه اروپا را بی‌اهمیت تلقی کنند و تنها به‌واسطه اهداف خود جریان مذاکرات را پیش ببرند. کارشناس مسائل اقتصادی همچنین خاطرنشان کرد: تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به دو بخش تقسیم می‌گردد؛ نخست تحریم‌هایی که موجب شکوفایی استعدادها شد و سپس تحریم‌هایی که افزایش هزینه مبادلات را رقم زد و بر مبادلات ایران اثر گذاشت. وی متذکر شد: با گشایشی که دولت سیزدهم در حوزه روابط دیپلماسی و بین منطقه‌ای میان کشورهای دوست و همسایه ایجاد کرد، نقش تحریم‌ها کم‌رنگ شد.

وی این موضوع به‌صراحت عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران بدون امضای برجام به خواسته‌های خود می‌رسد و درصدد تقویت روابط خود است. خوشبختانه در شرایط فعلی تقویت روابطمان با قاره آفریقا نیز کلید خورده و در حال انجام است.

شیخی درپایان این گفت‌وگو ابراز کرد: امروز تحریم‌ها را با کمترین هزینه خنثی کرده‌ایم و نیازی به احیای مذاکرات نداریم اما به‌واسطه آنکه دولت گذشته برجام را همچون یک چک سفید امضا تقدیم طرف‌های مذاکره کرد، ناچاریم بایستیم و امتیازات خود را مطالبه کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.