مذاکرات هسته‌ای به تعویق افتاد؟

مجله پولیتیکو چاپ آمریکا در گزارشی درباره واکنش آمریکا به پاسخ شب گذشته ایران به اتحادیه اروپا نوشت: آمریکا پاسخ ایران را عقب‌گرد عنوان کرده و اکنون مذاکرات هسته ای در خطر نابودی است.

میان دو حزب جمهوریخواه و دمکرات در ارتباط با بازگشت آمریکا به برجام اختلافات عمیق و شدیدی وجود دارد و این روزها تلاش جمهوریخواهان برای ممانعت از بازگشت دوباره واشنگتن به برجام و تصمیم جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در این خصوص بشدت افزایش یافته است.

این رسانه انگلیسی زبان با اشاره به اینکه واشنگتن پاسخ ایران را «کاملا دلسردکننده» می داند، افزود: در چنین فضایی معلوم نیست دو کشور چقدر تمایل به تلاش برای احیای برجام خواهند داشت.

پولیتیکو با اشاره به این که موضوع هسته ای هم در ایران و هم در آمریکا بسیار حساس است، نوشت: حساسیت موضوع آن قدر بالاست که روز پنجشنبه گروهی از نمایندگان آمریکا در نامه ای به بایدن درباره ابعاد توافق ابراز نگرانی کردند.

مجله مزبور در ادامه انتشار اخبار منفی خود در خصوص احیای برجام به نقل از یک دیپلمات اروپایی نیز بدون نام وی مدعش شد که پاسخ ایران، منفی و غیرمنطقی به نظر می رسد.

پولیتیکو تصریح کرد: برخلاف نظر حامیان برجام، پاسخ منفی دولت بایدن و همچنین منابع اروپایی به این معنی است که با وجود حدود یکسال و نیم مذاکره، احیای توافق نزدیک نیست.

این مجله غربی در ادامه از لزوم بررسی توافق هسته ای در کنگره آمریکا خبر داد و نوشت: با توجه به نزدیک بودن انتخابات میاندوره ای ماه نوامبر، نمایندگان کنگره به ویژه دموکرات ها ترجیح می دهند هفته های پیش رو را به بحث درباره توافق هسته ای با ایران اختصاص ندهند.

علی واعظ تحلیلگر ارشد گروه بین‌المللی بحران در امور ایران نیز در این باره گفت: «با از دست رفتن فرصت کنونی، تصور اینکه ممکن است توافقی پیش از انتخابات میان دوره ای کنگره حاصل شود، دشوار است.

کارشناسان سیاسی معتقدند با توجه به این که کنگره آمریکا در گذشته در خصوص برجام نظر مساعد داشته است و آمریکا در دوران ترامپ از آن خارج شده نیازی به تایید دوباره آن وجود ندارد.

سفیر فرانسه: اراده سیاسی برای احیای برجام وجود دارد

در همین حال در شرایطی که منابع آمریکایی مثل پولیتیکو ساز مخالف را علیه توافق هسته‌ای کوک کرده‌اند اما برخی کشورهای اروپایی واکنش مثبتی به پاسخ ایران داده اند و سفیر و نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی (سپتامبر) را برعهده دارد، گفت: به نظر می رسد اراده سیاسی برای احیای برجام وجود دارد.

نیکولاس دو ریوایر سفیر و نماینده فرانسه در سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس نشانه هایی که داریم دستیابی به توافق چندان دور از دسترس به نظر نمی رسد.

امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه نیز، روز پنجشنبه در یک سخنرانی برای سفرای فرانسه گفت: امیدوارم که در چند روز آینده برجام به نتیجه برسد.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مرداد ماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات ها به پایتخت ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز اعلام کرد، بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی ایران ۲۵ مرداد (۱۶ آگوست) نظرات و درخواست های خود را درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم ها در وین ارسال کرد و آمریکا پس یک هفته بعد از آن در دوم شهریور ماه (۲۴ آگوست) نظر خود را در این باره به اتحادیه اروپا ارائه کرد.

گفت‌ وگوها در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۱۳۹۴ و خارج شوند از برجام در دوران ترامپ با فشار رژیم صهیونیستی است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند.

ایران به دنبال توافقی است که در آن انتفاع اقتصادی مردم تامین، تجارت خارجی ایران رفع و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود. از این منظر، اگر طرف مقابل مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.