انتقاد تند عنابستانی از دولت/ عملکردشان در ایجاد اشتغال قابل دفاع نیست

علی اصغر عنابستانی، رئیس کمیته اشتغال مجلس شورای اسلامی درخصوص اظهارنظر معاون اشــتغال وزارت کار درباره ایجاد نزدیک به یک میلیون شغل در یک ســال گذشته گفت: متاسفانه گرفتار آمارهایی هستیم که جامع و کامل نیستند به همین دلیل بنده عملکرد یکساله دولت در ایجاد اشتغال را اصلا مثبت نمی‌بینم.

او با اشاره به تبدیل ۲۶.۴ درصد جمعیت بیکار کشور به نیروی «غیرفعال» تصریح کرد: توجیه دولت این است که درحال تلاش است تا نقدینگی را کنترل کند به همین دلیل ساختار تسهیلات بانکی را سخت کرده و بانک‌ها با سخت‌گیری شدیدی برای ایجاد اشتغال تسهیلات ارائه می‌دهند. شاید از دید دولت این نگاه درست باشد اما تیغ دولبه است یعنی اگر قرار باشد با توجیه کنترل نقدینگی در کشور، رکورد ایجاد کرده و فرایند تولید را دچار مشکل کنیم چرخش اقتصادی در کشور صورت نمی‌گیرد و توان مردم برای اداره خودشان پایین می‌آید.

عنابستانی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد متاسفانه قدرت خرید مردم کاهش داشته یعنی رشد سبد درآمد خانوار نزولی بوده که این نشان می‌دهد منابع درآمد آنها محدود شده از طرفی تورم در حال افزایش است و درنهایت همه اینها دست به دست هم می‌دهند تا توان اقتصادی خانواده کاهش پیدا کند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: نمیدانم معاون اشتغال وزارت کار از کدام آمار حرف می‌زند. در مجموع عملکرد دولت در ایجاد اشتغال قابل دفاع نیست.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت کمک به آسیب دیدگان کرونا گفت: از ابتدای شیوع کرونا درصد زیادی از مشاغل خُرد نابود شدند و مردم زندگی و شغل خود را از دست دادند اما دولت هیچ برنامه‌ای برای احیای آنها نداشت و همچنان ندارد گویا با فروکش کردن کرونا آنها نیز فراموش شدند هرچند سال گذشته مجلس تسهیلاتی در نظر گرفت اما دولت به خوبی عمل نکرد و بخش زیادی از آسیب دیدگان رها شدند و شغل جدیدی برای آنها ایجاد نشد دقیقا مانند جریان نهاده‌های دامی که تعداد زیادی دام از بین رفت و هیچ کاری برای احیای آن صورت نگرفت. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.