عنابستانی: معاونت قوانین مجلس بیجا کرده / مگر کسی می‌تواند رای نماینده را باطل کند؟

 

 

گفت‌وگوی کامل این عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی را بخوانید.

این ادعا که معاونت قوانین مجلس رای کمیسیون طرح صیانت از فضای مجازی را باطل کرده، درست است؟

مگر کسی می‌تواند رای نماینده مجلس را باطل کند؟ مجلس محل قانون گذاری جمهوری اسلامی است. هیچ کسی نمی‌تواند قانونگذار باشد و هیچ کسی هم غیر از شورای نگهبان نمی تواند درباره مصوبه نظر دهد و بگوید که مصوبه مجلس اشکال دارد یا نه. مصوبه ای که تصویب شده اراده مجلس است و اراده مجلس هم اراده ملت و هیچ کسی نمی‌تواند آن را باطل اعلام کند.

معاونت قوانین مجلس ایراد اشکالی گرفته و خواسته تغییراتی که در طرح صورت گرفته بر اساس ماده ۱۴۲ باشد، نظر شما چیست؟

معاونت قوانین خلاف‌گویی کرده و بیش از اندازه حرف زده است. در شان معاونت قوانین نیست که بگوید مصوبه نمایندگان مجلس قانونی است یا نیست. مگر آنها سر ممیز نمایندگان هستند، نمایندگان مجلس خودشان می‌دانندکه چه اقدامی انجام دهند. معاونت مجلس خیلی خیلی حرف بی‌جایی زده و اصلا مجلس زیر بار این حرفها نخواهد رفت. تنها شورای نگهبان است که میتواتد مصوبات مجلس را ممیزی کند آن هم برای اینکه که خلاف شرع و قانون اساسی نباشد. نمایندگان ملت هر چیزی را در هر حوزه‌ای را که بخواهند، مختارند که تصویب کنند.

درباره شفاف‌سازی این طرح اقدامی صورت می‌گیرد یا خیر؟

البته این طرح که شفاف است بازهم باید شفاف‌تر شود. ۴۸ جلسه کمیسیون مشترک به صورت آنلاین و زنده پخش شد. نسخه آخری هم که بعد از ۴۸ جلسه تنظیم شده باید در سامانه بارگزاری شود تا مردم در جریان قرار گیرند. این طرح چیزی جز تنظیم مقررات حوزه فضای مجازی نیست. مسدودیت، مصونیت و فیلترینگ در آن جایی ندارد. ما قطعا به تنظیم مقرارت و ضابطه‎ مندی در فضای مجازی نیاز داریم. یک رانندگی ساده و حرکت خودروها در شهر ده‌ها قانون و مقررات برای حفظ حقوق شهروندان و برهم نریختن شهر وجود دارد. می‌شود فعالیت در یک فضای مجازی آن هم فعالیتی که به زندگی مردم، کسب و کارشان، آبرو و تربیت‌شان ارتباط دارد، هیچ ضابطه‌ای نداشته باشد و هر کسی هر کاری دلش خواست انجام دهد؟ مردم نیز حتما می‌خواهند فضای مجازی ضابطه‌مند باشد و درباره محتوای فضای مجازی در حوزه تربیتی و دینی و تربیت فرزندانشان کنترل و نظارت وجود داشته باشد. آنها از ما می‌خواهند که از کسب وکارشان در فضای مجازی حمایت کنیم و از ارتکاب جرایم و کلاهبرداری در فضای مجازی جلوگیری شود. قانونمند شدن فضای مجازی یک اصل و یک امر بدیهی است.

از نظر شما مخالفان چه کسانی هستند؟

اکثر مخالفان افرادی هستند که در حال سودجویی از فضای مجازی هستند. مخالفان این طرح با ایجاد پیج و صفحه‌های مجازی نگران سودهای میلیاردی خود هستند. آنها بدون پرداخت مالیات و بدون دیده شدن هر کاری دوست دارند انجام می دهند و این نظات و قوانین برایشان دست و پا گیر است. بنابراین با توجه به وضع مالی خوبی که دارند، فضاسازی رسانه‌ای قوی هم راه می‌اندازند.

برای اعتماد سازی در بین مردم برنامه‌ای دارید؟

باتوجه به اینکه اصل این طرح بر مبنای فیلتر کردن و مسدود کردن نیست و تنها ضابطه مند کردن و مدیریت کردن است، حتما باید اعضای هیئت رئیسه کمیسیون به مردم توضیح دهند و آنها در جریان این طرح قرار دهند. من نیز به عنوان یک عضو کمیسیون هرکاری بتوانم باید انجام دهم، حتما مردم باید همراه باشند و قانع شوند و این مسئله کاملا بدیهی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.