جزئیات پیام نفتی عربستان به آمریکا در مورد توافق با ایران

فایننشیال تایمز نوشت، عربستان با هشدار برای کاهش تولید اوپک پلاس، بدون نام بردن از ایران، به آمریکا در مورد توافق با ایران و عواقب بازگشت نفت این کشور به بازار هشدار داده است.

فایننشیال تایمز طی گزارشی نوشت، ظاهرا هدف هشدار عربستان در این هفته در مورد اینکه اوپک پلاس می‌تواند تولید نفت را کاهش کند، تاجران نفتی بوده است، اما در حقیقت ریاض مخاطب دیگری را در ذهن خود داشت که آن دولت بایدن بود که خود را برای توافق با ایران آماده می‌کند.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان، مراقب بود که نامی از رقیب خود نبرد و در عوض بر «بی ثباتی» بازار تمرکز کند که قیمت ها را از اوایل ماه ژوئن ۲۵ دلار کاهش داده است.

منابع آگاه عربستانی می گویند، مداخله ناگهانی ریاض که قیمت نفت را به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسانده، تا حدی با انگیزه هشدار در مورد عواقب بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی صورت گرفته است.

در ادامه این گزارش آمده است، پس از درگیری نظامی روسیه و اوکراین، جو بایدن، رئیس جمهور امریکا به عربستان برای افزایش تولید فشار آورد و در ماه جولای به امید بهبود روابط با محمد بن سلمان و افزایش تولید نفت این کشور به جده سفر کرد.

اما با گذشت کمی بیش از یک ماه، احتمال توافق با ایران و بازگشت نفت این کشور به بازار، عربستان را در مورد کاهش بیشتر قیمت نفت و پی آمدهای آن برای امنیتش نگران کرد.  آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد هنوز اختلافاتی میان تهران و واشنگتن بر سر پیش نویس توافق وجود دارد. ایران پاسخ امریکا به پیشنهادهای خود را دریافت کرده و قرار است به آنها جواب دهد.

حلیمه کرافت، تحلیلگر سابق سیا و کارشناس اوپک در «آر بی سی کپیتال مارکت» در این رابطه گفت: «اوایل امسال عربستان و دیگر بازیگران منطقه تقریبا مطمئن بودند که توافق با ایران در آینده نزدیک اتفاق نخواهد افتاد.»

«اکنون که مذاکرات ازسرگرفته شده و پیش می رود، من فکر می کنم آنها بر بازار نفت و خطرات امنیتی این قرارداد (برای خودشان) متمرکز شده اند.»

عربستان همیشه با نزدیک شدن امریکا به ایران مخالف بوده است و در سال ۲۰۱۷ از سیاست های دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت امریکا حمایت کرد.

به نوشته این گزارش، از طرفی، ایران نیز می‌ خواهد در زمانی که احساس می‌ کند نگرانی‌ هایش در مورد امنیت خود به طور کامل به رسمیت شناخته نشده است، تسلط خود بر بازارهای نفت را به کاخ سفید یادآوری کند.

در ادامه این گزارش آمده است، در صورت توافق ایران و آمریکا، ۱.۳ میلیون بشکه نفت ایران به بازار بازخواهد گشت که معادل ۵ درصد مجموع عرضه اوپک است و از نگرانی تاجران در مورد کمبود ناشی از تحریم های نفتی روسیه می کاهد. با اینکه احیای بخش نفتی و افزایش تولید ایران زمان می برد اما این کشور مقادیر زیادی نفت خام ذخیره شده بر روی آب دارد (که می تواند به سرعت وارد بازار کند.)

افراد آشنا با استراژی عربستان گفته اند، پیام ریاض فراتر از اینها بوده و به گفته باب مک نالی، مشاور سابق کاخ سفید، بیشتر به ایران ربط داشته است.

تحلیلگران می گویند، مخاطب دیگر این پیام، روسیه بوده است هم در توافق ایران مشارکت دارد و هم متحد عربستان در اوپک پلاس است. درحالی که ریاض تمایل دارد هم اتحاد امنیتی خود با آمریکا را تجدید کند اما در عین حال تمایل دارد تا توافق نفتی با مسکو را هم حفظ کرده و درامدهای نفتی را افزایش دهد.

به گفته معاون موسسه «IHS Markit »، بازگشت احتمالی نفت ایران به بازار، دو قطبی عربستان و روسیه در اوپک پلاس را متزلزل می کند، به‌ویژه اگر نفت ایران در آغاز زمستان وارد بازار شوند.

با این حال، مداخله عربستان می ‌تواند برای دولت بایدن که تلاش می کند در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر امسال قیمت بنزین داخلی را پایین بیاورد، ناخوشایند باشد. قیمت بنزین در آمریکا در هفته های اخیر پیوسته کاهش داشته است.

به گفته تحلیلگران، عربستان به وضح پیام داده است که می خواهد کَف قیمت ۱۰۰ دلار در هر بشکه باشد.

موسسه انرژی اسپکت نیز اعلام کرده است، بازگشت کامل نفت ایران به بازار ممکن است قیمت نفت را به کمتر از ۸۰ دلار و یا حتی ۷۰ دلار در هر بشکه برساند.

آرمیتا سن، تحلیلگر انرژی اسپکت گفت: «عربستان نمی خواهد کنترل قیمت ها را از دست بدهد. چه افزایش باشد و چه کاهش.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.