فرمانده سابق سنتکام: پروژه ۲۰ ساله ما شکست خورد

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رئیس سابق ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) گفت، واشنگتن در افغانستان درگیر یک پروژه شکست‌خورده ملت‌سازی شد و به اشتباه بر ایجاد یک مدل غربی در این کشور اصرار ورزید.

فرانک مک‌کنزی، فرمانده سابق سنتکام گفت: ما درگیر عملیات‌های ملت‌سازی شدیم و شاید تا حدی این اقدامات برای حفاظت از منافع ملی ما ضروری بود، اما در مقیاس بزرگ‌تر کارهایی کردیم که نهایتاً در درازمدت کمکی به ما نکرد و تلاش‌هایمان را خنثی کرد.

او گفت: فکر نکنم افغانستان را بشود با یک مدل غربی اداره کرد و پایدار نگه داشت. من باور دارم که افغانستان (تنها) با یک مدل افغان قابل اداره و پایدار است. ما از واقعیت‌های صحنه افغانستان غافل بودیم.

مک‌کنزی در گفت‌وگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت، این غفلت هزینه‌هایی داشت و «خودپرستی و تکبر ما و جامعه بین‌المللی بود».

او در ادامه گفت که به مردان و زنان آمریکایی در صحنه در روز جنجالی خروج آمریکا از افغانستان افتخار می‌کند، روزی که بعضی از افغان‌ها برای فرار از دست طالبان به هواپیما آویزان شدند و جان باختند.

مک‌کنزی تایید کرد که خارج کردن متحدان آمریکا از افغانستان روندی زمان‌بر است، اما درباره این «وظیفه اخلاقی» هیچ وعده‌ای نداد. این ژنرال ارشد آمریکایی گفت که پروژه ۲۰ ساله افغانستان برای هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا شکست به همراه داشت، «شکست نظامی و دیپلماتیک».

مک‌کنزی گفت که افغانستان هنوز محلی برای رشد تهدیدات علیه آمریکاست. او گفت هنوز برای اینکه بگویم در افغانستان چه خواهد شد زود است و گروه‌های افراطی تحت حمایت طالبان خطرات جدیدی برای رهبران آینده آمریکا محسوب خواهند شد.

او همچنین گفت که طالبان همیشه پناهگاهی امن در پاکستان داشت و آمریکا نتوانست در طول این دو دهه، با اسلام‌آباد بر سر این مسئله به توافق برسد. مک‌کنزی دلیل این مسئله را این دانست که «پاکستانی‌ها باور داشتند ما بالاخره از افغانستان می‌رویم. می‌دانستید؟ حق با پاکستان بود! ما رفتیم.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.