اعزام سفیر جدید لیتوانی به تایوان/ چین شاکی شد!

رویترز گزارش داد، علی‌رغم اعتراض‌های چین، دولت لیتوانی سفیر جدیدی در منطقه تایوان منصوب کرد و مقامات این جزیره نیز ضمن استقبال از سفیر جدید لیتوانی بر تقویت روابط دوجانبه تأکید کردند.

دولت چین اعلام کرده با تبادل نماینده بین تایوان و دولت لیتوانی، مقامات لیتوانی، حاکمیت پکن را نقض و اصل و سیاست «چین واحد» را تضعیف کردند.

چین تایوان را بخشی از سرزمین و حاکمیت خود می‌داند و بر اساس اصل چین واحد، کشورهای جهان نباید روابط رسمی با مقامات تایوان برقرار کنند.

دور تازه تنش‌ها در تایوان پس از آن آغاز شد که «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا علی‌رغم اعتراض‌ها و هشدارهای مقامات چین ۱۱ مرداد وارد جزیره تایوان شد که به گفته مقامات چین، سفر او ناقض سیاست چین واحد است. پلوسی، اولین رئیس مجلس نمایندگان آمریکاست که در ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر می‌کند.

علاوه بر این روز یکشنبه نیز هیأتی از قانونگذاران آمریکایی در اقدامی تحریک‌آمیز به تایوان سفر و با مقامات ارشد این منطقه دیدار و گفت‌وگو کردند.

دولت چین ضمن اعمال برخی تحریم‌ها علیه تایوان و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد در پاسخ به سفر نانسی پلوسی به تایوان، پکن گفت‌وگوها با آمریکا در شماری از حوزه‌ها از جمله گفت‌وگوهای سطح بالای نظامی و گفت‌وگوها درباره تغییرات آب‌وهوایی را متوقف می‌کند. همچنین ارتش چین در واکنش به این اقدام تحریک‌آمیز واشنگتن، رزمایش‌های چند روزه‌ای را در آب‌های اطراف تایوان انجام داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.