هشدار نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق در ۴ استان

سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق در چهار استان و خیزش گرد و خاک در ۱۰ استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: وقوع رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی در نواحی مستعد گردوخاک امروز (۲۳ مردادماه) برای جنوب سیستان و بلوچستان، دوشنبه (۲۴ مردادماه) برای جنوب شرق سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان، سه‌شنبه (۲۵ مردادماه) برای جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان و چهارشنبه (۲۶ مردادماه) برای جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شرق و شمال و غرب هرمزگان و جنوب فارس پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی احتمال صاعقه، احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به شکل محلی و محدود، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال تاخیر در پرواز وجود دارد و نسبت به احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها توصیه می‌شود.

در ادامه این هشدار آمده است: خیزش و نفوذ گردو خاک و وزش باد شدید موقت دوشنبه (۲۴ مرداد ماه) در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، شرق و جنوب خراسان رضوی، ایلام و غرب استانهای خوزستان، کرمانشاه و لرستان، سه‌شنبه (۲۵ مردادماه) در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، شرق کرمان، خراسان جنوبی، شرق سمنان، جنوب تهران، ایلام و غرب استان‌های خوزستان و لرستان و چهارشنبه (۲۶ مردادماه) در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی، جنوب و شرق سمنان، خوزستان، ایلام و جنوب کرمان قابل پیش‌بینی است.

احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار در این شرایط وجود دارد.

از توصیه‌های هواشناسی در این شرایط می‌توان به عدم حضور افراد در فضای باز به‌ویژه اشخاص آسیب‌پذیر، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه‌کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها اشاره کرد.

 به گزارش ایسنا هشدار  زرد رنگ  به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.