گلایه اتحادیه اروپا از فراگیر نبودن نظام سیاسی طالبان

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سرویس اقدامات خارجی اتحادیه اروپا امروز (یکشنبه) طالبان را به شکست در ایجاد یک نظام سیاسی فراگیر و نقض حقوق بشر متهم کرد.

سرویس اقدامات خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: یک سال قبل، طالبان وعده خود به مردم افغانستان و جامعه بین‌المللی برای مذاکره و حل‌وفصل بحران ده‌ها ساله افغانستان را زیر پا گذاشت. در عوض، آن‌ها دولت این کشور که بر اساس قانون اساسی تشکیل شده بود را با اعمال زور به زیر کشیدند و در ایجاد یک نظام سیاسی همه‌گیر شکست خوردند، در نتیجه آن‌ها خواست مردم افغانستان را زیر پا گذاشته‌اند.

اتحادیه اروپا اشاره کرد که طالبان با جلوگیری از تحصیلات دختران در دوره متوسطه، اعمال قوانین پوشش و محدود کردن رفت‌وآمدهایشان حقوق زنان را نقض کرده و آنان را از حیات اقتصادی و عمومی محروم کرده‌اند. همچنین سازوکارهایی که از زنان و کودکان در برابر خشونت و ازدواج اجباری محافظت می‌کردند، از میان برداشته شده‌اند که باعث افزایش خشونت خانگی شده است.

بروکسل همچنین این گروه را به بدرفتاری با گروه‌های قومی و مذهبی از جمله مردمان هزاره و مردم شیعه متهم کرد.

در این بیانیه آمده است: موارد نقض و تجاوز طالبان شامل کشتارهای فراقانونی، بازداشت‌های اختیاری و خودسرانه، شکنجه، بدرفتاری و تهدید می‌شود. آزادی اندیشه، بیان، مطبوعات و شوراها و انجمن‌های مسالمت‌آمیز مورد تهدید قرار دارند.

اتحادیه اروپا افزود، که این اتحادیه حضور حداقلی در افغانستان داشته و همچنان به حمایت‌های بشردوستانه در همکاری با شرکای بین‌المللی خود ادامه می‌دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.