زائرین اربعین بیمه می شوند؟

احمد وحیدی وزیر کشور در حاشیه نشست تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی درباره لزوم بیمه اجباری زائران عتبات عالیات گفت: همه پیش‌بینی‌ها و تلاش ها بر این است که سفر اربعین، سفری ایمن و خوب باشد و بر همین اساس مذاکراتی با طرف عراقی انجام شده و اطمینان داده‌اند امنیت را برقرار کنند اما موضوع ایمنی و امنیت دو مساله است و  زائران باید بیمه باشند که اگر از نظر ایمنی دچار مشکلی شدند بیمه بتواند جبران کند.

وزیر کشور گفت: سازمان مربوطه عددی را به عنوان بیمه دریافت می‌کند تا اگر در حوزه ایمنی مشکلی پیش آمد بتوان خسارت‌ها را از محل بیمه جبران کرد. این عدد حدود 17 الی 18 هزار تومان خواهد بود.

وحیدی گفت: درباره معطلی در مرز برای زائران از طرف ایران مشکلی وجود ندارد و از طرف عراقی نیز خواسته شده به میزان خروجی از دروازه‌های کشور، ورودی در نظر بگیرد تا زائران معطل نشوند و قول داده‌اند که تعداد ورودی‌ها را افزایش دهند که اگر این امر محقق شود ماندگاری در مرز نخواهیم داشت؛ یعنی کار زائران به همان اندازه که در خروجی ایران انجام می شود در ورودی عراق نیز انجام خواهد شد تا معطل نشوند.

زائرین می‌توانند از خودروهای شخصی استفاده کنند

وزیر کشور در خصوص حمل و نقل زائران نیز گفت: اساس بر این است که از ناوگان عمومی استفاده شود اما به هر حال با حجم زیادی زائر روبه رو هستیم و کمبودهایی در حوزه حمل و نقل عمومی داریم و گفته شد که زائران با خودروهای خود بیایند و برای این کار نیز پارکینگ در نظر گرفته شده است. در حقیقت اولویت ما حمل و نقل عمومی است اما با توجه به کمبودی که وجود دارد، زائران می توانند از خودروهای شخصی نیز استفاده کنند.

به گفته وحیدی، پیش بینی ما برای اربعین امسال پنج میلیون زائر است اما خواسته شده است که داوطلبان در سامانه ثبت نام کنند تا اعداد و برآورد دقیق‌تری پیش بینی شود.

وحیدی در خصوص ورود خودروها از ایران به عراق نیز گفت: هنوز حرف و توافق قطعی در این مورد با طرف عراقی زده نشده است. در خصوص مرزها نیز براساس قولی که طرف عراقی داده از 16 محرم تردد از مرز خسروی امکان پذیر خواهد بود و مقرر شده از مرزهایی چون تمرچین و باشماق به عنوان یکی از گزینه‌ها برای افرادی که به این مرزها نزدیک هستند، تردد امکان پذیر شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.