خواسته تازه رییس جمهور اوکراین از اروپا/ صدور روادید برای اتباع روسیه را ممنوع کنید

زلنسکی در اظهارات جمعه شب خود ادعا کرد: باید تضمین‌هایی وجود داشته باشد که قاتلان روس یا همدستان تروریسم دولتی از روادید شینگن اتحادیه اروپا استفاده نکنند. 

او ادامه داد: همچنین ما نباید ارزش‌های مشترک اروپایی را از بین ببریم بنابراین اروپا نباید به یک مرکز خرید تبدیل شود که در آن مهم نیست چه کسی وارد می‌شود و تنها پرداخت پول مهم است. 

به گزارش ایرنا، پیش از این رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که راه جلوگیری از الحاق قسمت بیشتری از خاک اوکراین توسط روسیه این است که کشورهای غربی تمام مردم روسیه را تحریم کنند. 

زلنسکی در مصاحبه با واشنگتن پست گفت: مهمترین تحریم‌ها بستن مرزها است، زیرا روس‌ها خاک کشورهای دیگر را اشغال می‌کنند. 

وی افزود که روس‌ها باید تا زمانی که روش خود را تغییر دهند در انزوا زندگی کنند. 

پس از این اظهارات، دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین نیز از کشورهای غربی بار دیگر خواست تا تمام مردم روسیه را به دلیل حمایت آن‌ها از دولت روسیه در جنگ با اوکراین تحریم کنند. 

از زمانی که روسیه در ۲۴ فوریه نیروهای خود را به اوکراین اعزام کرد و آن را «عملیات نظامی ویژه» خواند، کشورهای غربی تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه سیستم مالی و شرکت‌های روسیه اعمال کرده‌اند. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد که روسیه در برابر فشار بی‌سابقه مقاومت کرده است و تحریم‌ها نتیجه معکوس بر آمریکا و متحدان اروپایی آن داشته، رشد تورم را تسریع کرده و همچنین استانداردهای زندگی را پائین آورده است.

رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه ۱۴۰۰) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند. 

همزمان با ادامه آتش جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.