مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران: طرفین مذاکره باید تصمیم نهایی را درباره متن توافق بگیرند

مرندی در پیامی توئیتری در پایان دور اخیر مذاکرات وین گفت: ایران به تعامل سازنده با بررسی پیشنهادهای تازه، ادامه خواهد داد.

به نوشته مرندی؛ هر چند نقش هماهنگ کنننده (انریکه مورا) از اهمیت بسیاری برخوردار است، اما طرف ها باید در باره متن نهایی آتی تصمیم بگیرند.

مقام ارشد اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که مذاکرات وین درباره متن پیش‌نویس توافق بازگشت به برجام به پایان رسید.

این مقام که طبق رویه مرسوم خواست نامش فاش نشود، در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا گفت: هیات ها وین را ترک می کنند. مذاکرات برای دست یافتن به یک متن پایان یافته است و ما متنی را تولید کرده ایم.

وی اضافه کرد: آنچه الان اتفاق می افتد بستگی به پاسخ مشارکت کنندگان دارد.

او گفت که اتحادیه اروپا منتظر پاسخ گروه ۱+۴ و ایالات متحده آمریکا درباره متن پیش‌رو است و جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره با وزرای امور خارجه کشورهای مشارکت کننده در تماس خواهد بود.

نماینده اتحادیه اروپا در پاسخ به سئوالی درباره برداشت او نسبت به موضع ایران از متن پیش‌رو هم گفت اطلاعاتی ندارد و مواضع طرف‌ها پس از دریافت پاسخ‌ها روشن می‌شود.

او برای شفاف کردن روند گفت‌وگوها تکرار کرد: چون ما به متن دست‌یافته‌ایم مذاکرات به پایان رسیده است. ما اینجا بودیم که متنی را تولید کنیم و اکنون پایتخت‌ها باید تصمیم‌گیری کنند.

با پایان این دور از گفتگوها، هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران ساعاتی دیگر به تهران بازخواهد گشت و رایزنی‌ها و تماس‌ها باهماهنگ‌کننده و طرف‌های دیگر ادامه خواهد داشت.

هم زمان یک مقام ارشد وزارت امور خارجه در مورد این دور از مذاکرات وین گفت: در چهار روز گذشته مذاکرات فشرده‌ای در خصوص چند موضوع باقی‌مانده برای اطمینان از تامین ملاحظات و نگرانی‌های کشورمان برگزار شد. در جریان این گفتگوها ما مواضع خود را با طرف‌های مقابل به اشتراک گذاشتیم و در برخی موضوعات نیز پیشرفت‌های نسبی حاصل شد؛

وی افزود: با توجه به مباحث صورت گرفته طی چهار روز گذشته، امروز انریکه مورا چند ایده در مورد برخی موضوعات باقی‌مانده به طرف‌ها ارائه داد؛

این دیپلمات کشورمان اضافه کرد: ما به محض دریافت این ایده‌ها، پاسخ و ملاحظات اولیه خود را به ایشان منتقل کردیم، اما طبیعتا این موارد نیازمند بررسی جامع هستند و ما نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به هماهنگ‌کننده و سایر طرف‌ها منتقل خواهیم کرد؛

وی با بیان اینکه   «بدون تردید اصل اساسی برای ما حراست از حقوق و تأمین منافع ملت ایران است» خاطر نشان کرد: احقاق این حقوق و تامین منافع و تضمین اجرای پایدار تعهدات طرف مقابل و جلوگیری از تکرار رفتارهای غیرقانونی آمریکا دغدغه جدی تیم مذاکره‌کننده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.