عضو هیئت رئیسه مجلس: احتمالا دولت لایحه اصلاح بودجه ۱۴۰۱ را پس می‌گیرد

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که احتمالا دولت لایحه اصلاح بودجه ۱۴۰۱ را پس گرفته و تقاضای استرداد به مجلس می دهد.

حسینعلی حاجی دلیگانی درباره زمان اعلام وصول لایحه اصلاح بودجه ۱۴۰۱ گفت: مجلس موضوع اعلام وصول این لایحه را در نوبت کاری‌اش گذاشته است ولی ظاهرا این لایحه در فرایند کامل جمع‌آوری نشده و فکر می‌کنم که دولت در آن تجدید نظر می‌کند. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که دولت این لایحه را از مجلس پس بگیرد. خبرها حاکی از این است که دولت می خواهد تامل بیشتری در لایحه داشته باشد. این لایحه می خواهد موضوع بازگشت قیمت ها به نرخ شهریور ۱۴۰۰ با حذف ارز ترجیحی را در بودجه حذف کند و یا اصلاحاتی در بحث حقوق و دستمزد داشته باشد.

این عضو هیات رئیسه مجلس همچنین با بیان این که جایگاه فردی با عنوان معاون هماهنگ کننده در دولت خالی است توضیح داد: رئیس جمهور سخنرانی می کند و دستورانی می دهد اما به نظر می رسد در برخی از موارد انقطاع به وجود می آید و کسی موضوع را دنبال نمی کند تا تصمیم به سرانجام برسد.

یکی از این موارد همین لایحه اخیر اصلاح بودجه ۱۴۰۱ است. احتمالا هماهنگی لازم بین اجزاء دولت صورت نگرفته بود و این لایحه ارائه شد و به همین دلیل در موضوع لایحه تردید وجود دارد و احتمالا دولت آن را پس خواهد گرفت.

متن لایحه اصلاح بودجه ۱۴۰۱ که اخیرا دولت به مجلس ارائه کرد به شرح زیر است:

مقدمه توجیهی:

به‌منظور رفع اشکالات برخی احکام قانون بودجه ۱۴۰۱، در زمینه کنترل قیمت کالاها و افزایش عادلانه حقوق و دستمزد و برقراری معافیت مالیاتی نسبت به سود متعلق به حساب‌های بانکی و نظارت عمومی بر تسهیلات و تعهدات غیرجاری اخذ شده از بانک‌ها، لایحه زیر برای انجام تشریفات قانونی مربوطه ارائه می‌شود:

لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور 

ماده ۱- در جز  ۱ بند «س» تبصره ۱ عبارت «به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰» حذف می‌شود.

ماده ۲- بند «ر» تبصره ۶ حذف و شماره بندهای بعدی به ترتیب اصلاح می‌شود.

ماده ۳- در جز ۳ بند « الف» تبصره ۱۲ عبارت «شورای حقوق و دستمزد موضوع ماده ۷۴ قانون مدیریت خدمتت کشوری و هیات وزیران» حذف می شود.

ماده ۴- در جز ۱ بند «د» تبصره ۱۶ بعد از عبارت‌های «تسهیلات و تعهدات» عبارت «غیرجاری» الحاق و عبارت «جاری، سررسید گذشته» حذف می شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.