گمانه زنی ها درباره سفر لاوروف به مصر/ مسکو واکنش نشان داد

المیادین گزارش داد، به دنبال آنکه رویترز اعلام کرد که مصر قرارداد خرید ۲۴۰ هزار تنی گندم از اوکراین را فسخ کرد، دیمیتری پسکوف، سخنگوی رسمی ریاست جمهوری روسیه پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: این مسئله ارتباطی با سفر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه به مصر ندارد و ما قراردادهای خودمان را با مصر داریم از طرف دیگر ارتباط قاهره با دیگر کشورها جزء مسائل ما نیست و مربوط به خود مصر است.

وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر خود در ۲۴ ژوئیه با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر درباره تقویت همکاری‌ها با مصر که اولین شریک تجاری مسکو در قاره آفریقا است، گفتگو کرد.

لاوروف در جریان سفر خود به قاهره در بحبوحه عدم قطعیت در مورد توافق برای ازسرگیری صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه، به مصر در مورد عرضه غلات روسیه به آن کشور اطمینان داد.

وزیر امور خارجه روسیه در جریان دیدار با السیسی گفته بود: غرب به دنبال صادرات گندم اوکراین است و روسیه را نادیده می‌گیرد.

لاوروف شنبه گذشته سفر پنج روزه خود به آفریقا را کلید زد و به مصر، اتیوپی‌، اوگاندا و کنگو رفته تا درباره اهداف منطقه‌ای،‌ دوجانبه و بین‌المللی و تاکید بر امنیت غذایی و غلات با مقام‌های این کشورها دیدار و گفت‌وگو کند.

در ۲۲ ژوئیه، نمایندگان روسیه و اوکراین، با مشارکت دبیرکل سازمان ملل، توافق نامه‌ای را در ترکیه امضا کردند که به کی‌یف اجازه می‌دهد صادرات غلات از طریق دریای سیاه به بازارهای جهانی را از سر بگیرد.

مصر، بزرگترین واردکننده گندم در جهان، به دلیل نزدیکی، کیفیت و قیمت‌های رقابتی، به شدت به محموله‌های گندم دریای سیاه متکی است، اما عملیات نظامی روسیه در اواخر فوریه منجر به افزایش قیمت جهانی گندم و اختلال در حمل و نقل از طریق دریای سیاه شد.

با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، مصر اعلام کرد که قصد دارد به جای روسیه و اوکراین گندم مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر وارد کند.

همچنین، رسانه‌های محلی به نقل از وزیر کشاورزی مصر، در ۱۵ آوریل گفتند که مصر هند را به عنوان کشور مبدأ جدیدی برای واردات گندم اضافه کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.