اوکراین پیروز جنگ با روسیه می شود؟

خبرگزاری تاس گزارش داد، «کارل نهامر» صدراعظم اتریش روز پنجشنبه گفت، تحریم گاز روسیه بابت جنگ در اوکراین امری غیرممکن است.

 نهامر در نشست خبری با «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان گفت:‌ «موضع اتریش این است که تعریف یک بسته تحریمی علیه صادرات گاز روسیه غیر ممکن است».

صدر اعظم اتریش افزود:‌ «نه فقط به این دلیل که اتریش که گاز روسیه وابسته است، بلکه صنعت آلمان نیز به آن وابسته است و اگر صادرات گاز روسیه از بین برود، اتریش نیز دچار سقوط خواهد شد و با بیکاری گسترده مواجه می‌شویم».

او همچنین گفت، وضعیت فعلی اوکراین نشانگر این است که تحریم‌ها به قدر کفایت اثر سریعی ندارند و دلیلش این است که «ارتش روسیه و فدراسیون روسیه به‌خاطر بزرگی و توانایی‌هایی که همچنان دارد، انعطاف‌پذیر است».

نهامر با این حال گفت، تحریم‌های هوشمند از جمله ایجاد محدودیت برای اقلام الکترونیکی اثرگذاری خود را در دراز مدت نشان خواهند داد.

وی با گلایه از اقدامات ناکافی سران اتحادیه اروپا درباره بحران انرژی گفت: «بیانیه‌های متعددی از سوی کمیسیون اروپا منتشر می‌شود ولی اقدامات بسیار اندکی انجام می‌شوند و نشانه‌ای از اجرای پلتفرم مشترک خرید گاز که از سوی کمیسیون اروپا پیشنهاد شده وجود ندارد».

نخست‌وزیر مجارستان نیز خطاب به خبرنگاران گفت، اوکراین در این جنگ قادر به پیروز شدن نیست و راهبردهای ناتو در حمایت از اوکراینی‌ها با تعلیمات و تسلیحات «تا به حال نشان داده که به پیروزی منتج نمی‌شوند».

اوربان هشدار داد، بدون رسیدن به صلح در اوکراین، تمام اتحادیه اروپا «به داخل وضعیت جنگی هل داده خواهد شد و بدون تغییر در راهبرد، صلحی نیز در کار نخواهد بود».

این مقام اروپایی در ادامه گفت: «در صورتی که جنگ ادامه پیدا کند معلوم نیست چطور از رکود اقتصادی جلوگیری خواهیم کرد».

او در تأیید اظهارات نهامر درباره غیرممکن بودن تحریم گاز روسیه گفت: «ما به یک دیوار برخورد کرده‌ایم که همان تحریم گاز است و به اتحادیه اروپا پیشنهاد می‌کنم به این دیوار نکوبد».

نخست‌وزیر مجارستان تأکید کرد: «فقط گفت‌وگو میان روسیه و آمریکا می‌تواند به این درگیری خاتمه دهد زیرا روسیه به‌دنبال ضمانت‌های امنیتی است».

 روز شنبه «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه مجارستان اعلام رکد: «من می‌خواهم صریح باشم. من از سیاستمداران پیشرو در اروپای غربی شنیدم که آنها منابع جایگزینی برای خرید گاز پیدا کرده‌ و به دنبال خلاص شدن از وابستگی به گاز روسیه هستند پس چرا اعلام هشدار کرده‌اند؟»

وی افزود که فصل سرما فرا خواهند رسید و سیاستمداران باید بگویند آیا گاز وجود دارد یا خیر و آنها درباره تامین انرژی، نباید خود را پشت واقعیت پنهان کنند.

«آنالنا بائربورک» وزیر خارجه آلمان نیز روز جمعه درباره بروز ناآرامی‌های اجتماعی در آلمان در صورت قطع شدن صادرات گاز روسیه به این کشور هشدار داده است.

 شبکه سی ان ان به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش کرد که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور  آمریکا نگران است که کمبود گاز ناشی از کاهش عرضه نفت و گاز و انرژی روسیه به غرب ممکن است اتحاد اتحادیه اروپا علیه مسکو را تضعیف کند.

دراین میان، روز دوشنبه، شرکت بزرگ انرژی گازپروم روسیه اعلام کرد که عملیات یک توربین دیگر ساخت زیمنس را به حالت تعلیق درآورد زیرا به نقطه تعمیرات اساسی خود رسیده است. . این منجر به کاهش ظرفیت ایستگاه کمپرسور پورتووایا به نصف - از ۶۷ به ۳۳ میلیون متر مکعب در روز می شود. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه هفته گذشته در این مورد هشدار داده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.