رسمی شدن نام «پیروز» برای توله یوزپلنگ ایرانی

نورالله مرادی از تشکیل دومین جلسه کمیته نامگذاری سازمان حفاظت محیط زیست در معاونت آموزش و مشارکت های عمومی این سازمان خبر داد و گفت: در دومین جلسه کمیته نامگذاری پیشنهاد معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی مبنی بر نامگذاری توله یوز ایرانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از جمعبندی نام پیروز برای این یوزپلنگ انتخاب شد.

وی افزود: سه توله یوز ایرانی از ماده یوز سایت مرکز تکثیر یوز ایرانی (به نام ایران) در یک زایمان سزارین صحرایی واقع در توران متولد شدند که با توجه به شرایط جسمی آنها، دو توله یوز تلف شد و توله یوز زنده هم به تهران منتقل شد.

مرادی خاطر نشان کرد: در این جلسه همچنین مقرر شد نهم شهریور ماه همزمان با روز ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، از تیم علمی و اجرایی این پروژه بزرگ علمی تجلیل شود.

۱۱ اردیبهشت ماه امسال ایران یوزپلنگ در اسارت سایت توران به روش سزارین سه توله به دنیا آورد اما بعد از به دنیا آمدن توله ها مادر آنها را نپذیرفت از این رو به ناچار به صورت دستی تغذیه شدند اما بعد از سه روز (۱۴ اردیبهشت) یکی از توله ها که به گفته مسوولان سازمان محیط زیست نقص ژنتیکی داشت تلف شد.

دومین توله یوز هم ۲۸ اردیبهشت ماه تلف شد که این مساله حاشیه های زیادی به همراه داشت، توله سوم هم به بیمارستان تخصصی دامپزشکی در تهران منتقل و تحت نظارت های دامپزشکی قرار گرفت و بعد از آن سریع به قرنطینه منتقل شد.

با توجه به اهمیت حفظ حیات و نسل این گونه ارزشمند و نبود تجربه کافی در کشور در زمینه دستی بزرگ کردن توله یوزها، سازمان حفاظت محیط زیست از یک دامپزشک متخصص یوزها از آفریقا دعوت کرد تا به ایران بیاید و یوز مادر و توله را مورد معاینه قرار دهد که چهارم خرداد دکتر پیتر کالدوِل از یک مرکز نگهداری یوزهای آفریقایی، برای یک سفر ۵ روزه عازم ایران شد و در این مدت به طور کامل ایران و توله را تحت معاینه قرار داد. بعد از آن با انجام مراقبت های ویژه در شرایط بهتر قرار گرفت و اکنون روزهای خوبی را سپری می کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.