هشدار انسیه خزعلی درباره ایده ایجاد خانواده‌های جدید توسط دشمن

معاون رئیس‌جمهوری گفت: در حال حاضر دشمن در جنگ شناختی به شدت مشغول تبیین خانواده‌های جدید با این معنا که در خانواده حتماً نباید زن و مرد و فرزندی کنار هم باشند، هست که به شدت آسیب‌زاست.

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در نشست هم‌اندیشی مشاوران وزرا و دستگاه‌های اجرایی ضمن تبریک روز خانواده و روز مباهله با بیان چند آیه قرآن و تبیین آن در جهت تشکیل و تحکیم خانواده علوی گفت: آن چیزی که ما در سند مهندسی فرهنگی داریم تبیین، تشکیل، تحکیم و تعالی و ایمن‌سازی خانواده است که ما باید همه اینها را با هم داشته باشیم تا بتوانیم یک خانواده الگو و تراز انقلاب اسلامی را ارائه دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر دشمن در جنگ شناختی به شدت مشغول تبیین خانواده‌های جدید است. تبیین خانواده‌هایی که اگر در جامعه شکل بگیرند برای جوانان و نسل جدید ما آسیب‌زاست. اگر دشمن بتواند این را در دل جامعه رسوخ دهد که خانواده این نیست که حتماً زن و مرد و فرزندی کنار هم باشند، دیگر ما نمی‌توانیم به راحتی خانواده‌هایمان را حفظ کنیم و تشکیل خانواده داشته باشیم و ترغیب به تشکیل خانواده نیز داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور گفت: البته به شدت این مسئله به جوان‌های کشورهای اسلامی صدمه وارد می‌کند و شاید بیشترین صدمه را خانم‌ها متحمل شوند. دلیل این مسئله هم شرایط و ویژگی‌های خاصی است که این قشر دارند و همچنین به دلیل اینکه اینگونه خانواده‌ها نوعی سرپرستی و پشتیبانی زنان را از بین می‌برند و بسیاری از نیازهای عاطفی زن از جمله داشتن فرزند و حمایت همسر و فرزند را از آنان می‌گیرد.

وی ادامه داد: تبیین در مسئله خانواده یکی از مسائل مهم است که باید روی آن سرمایه‌گذاری جدی شود و در رسانه و حرکت‌های مردمی برای آن جایگاه ویژه‌ای باز شود. تشکیل و ایجاد خانواده از مسائلی است که بخشی از آن با مشکلات مادی آمیخته شده که مانع تشکیل آن می‌شود و بخشی از آن برای ادامه و پایداری، مسائل مادی، اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی را با هم دارد تا خانواده‌ای پا بگیرد و به خوبی ادامه پیدا بکند. این یعنی تحکیم در مرحله بعدی.

معاون امور زنان ریاست جمهوری افزود: برای تشکیل خانواده حرکت‌هایی را دولت انجام داده است و حرکت‌های بسیاری را باید مردم از نظر فرهنگی و در بین گروه‌های جهادی و مردمی شکل دهند. دولت نهایتاً می‌تواند وام بدهد. نهایتاً می‌تواند تسهیلاتی برای مسکن در نظر بگیرد. نهایتاً می‌تواند کمک‌هایی برای جهیزیه و امثال این را داشته باشد. اما ما نیاز داریم که مسائل فرهنگی در تشکیل خانواده نقش خود را خوب ایفا کند.

از هر سه ازدواج، یک ازدواج به طلاق منجر می‌شود

خزعلی گفت: تحکیم و متزلزل نشدن خانواده یکی از مشکلات اصلی سال‌های اخیر است که موجب می‌شود گاهی اوقات از هر سه ازدواج، یک ازدواج به طلاق منجر شود.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: در مسئله تحکیم خانواده سبک زندگی و نوع فرهنگ و نوع رفتار، تاب‌آوری، توجه کردن به نیازهای یکدیگر، ایثار و فداکاری که در خانواده علوی و فاطمی ما این را شاهد هستیم که حتی نسبت به غیر هم انجام می‌گیرد چه برسد در درون خانواده و گذشت و همراهی در درون خانواده که در اوج و قله خود قرار دارد.

وی تصریح کرد: بالا رفتن، تعالی و رشد و شکوفایی خانواده همچنین تلاش خانواده برای اینکه هر یک از اعضا به رشد خود برسند، مهارت یابی و مهارت آموزی خانواده هر یک از زن و مرد و فرزندان به صورت جداگانه مطلبی است که در سند تحول به آن اشاره شده است که حتماً باید آموزش‌هایی را برای خانواده‌ها بخصوص برای آقایان در نظر بگیریم.

خزعلی ادامه داد: شاید در حال حاضر بیشترین تمرکز آموزش‌ها برای خانم‌ها بوده است ولی در سند تحول تاکید می‌شود که باید دوره‌های آموزشی و مهارت‌آموزی برای آقایان در نظر گرفته شود و خانواده از آسیب‌هایی از این قبیل ایمن باشد.

معاون امور زنان و خانواده گفت: یکی از عوامل ایجاد ایمنی در موضوع خانواده مسئله حفظ حجاب و عفاف است که اگر در جامعه به خوبی پاسداری شود خانواده‌ها حفظ می‌شوند و بسیاری از نیازهای زوجین در خانواده و نه در جامعه برطرف می‌شود.

عدم نگهداری حدود بین زن و مرد، موجب خشونت علیه زنان می‌شود

وی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که درباره عوامل طلاق‌ها مطرح است خیانت‌ها و عدم حفاظت‌ها و حفظ حریم‌ها است که یکی از دلایل آن مسئله حجاب است. مسئله نگهداری حدود بین زن و مرد و نگهداری حدود دین و شرع است که اینها بر اساس خانواده و در مرحله بعد به خود خانم‌ها صدمه می‌زند و موجب خشونت‌های عدیده‌ای برای زنان می‌شود.

خزعلی افزود: مسئله‌ای که امروز تحت عنوان خشونت زنان مطرح می‌کنند این است که خداوند ۱۴۰۰ سال پیش فرموده که یکی از دژهای محکمی که زن را از خشونت حفظ می‌کند همین حجاب و نگهداری او و حفظ امنیت او و اینکه مورد هرگونه آزاری از جمله آزار کلامی و جنسی قرار نگیرد است. ان شاءالله بتوانیم این مواردی که در سند نقشه جامع ذکر شده را در خانواده‌ها و با برنامه‌ریزی مناسبی که در خانواده‌های اداری و تشکیلاتی موجود است پیاده‌سازی کنیم.

خزعلی گفت: معاونت زنان برای تابستان این آمادگی را دارد که برای سازمان‌های مختلف دوره‌هایی را تعریف کند. از جمله دوره‌های مشاوره و دوره‌های مهارت‌آموزی برای تاب‌آوری و برای تحکیم بنیان ازدواج و مشاوره‌هایی برای ازدواج.

معاون امور زنان و خانواده ادامه داد: ان‌شاءالله ما برنامه‌هایی را با N.G.O (سازمان‌های مردم‌نهاد) مختلف و گروه‌های مردم‌نهاد در نظر داریم تا بتوانیم به صورت وسیع برای خانواده‌های دستگاه‌هایی که بچه‌های آنها در ایام تعطیل به سر می‌برند یا خانواده‌های که فرصت بهتری را در تابستان دارند دوره‌هایی برای مهارت‌آموزی کودکان از دبستان تا دانشگاه با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی برای سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی پایه‌ریزی کنیم.

وی گفت: کارهایی که در این زمینه و در بحث خانواده انجام گرفته بحمدالله منشور مشاوره است که در دست تهیه است و یکی از وظایف معاونت در سند نقشه جامع این است که باید منشور مشاوره را تهیه کند.

اجرای پایلوت برنامه پیشگیری از طلاق در ۵ استان کشور

خزعلی اظهار کرد: تدوین برنامه پیشگیری از طلاق نیز انجام گرفته و ان‌شاءالله امیدواریم در ۵ استان به صورت پایلوت مورد اجرا قرار بگیرد. تسهیلاتی که برای همسرگزینی، برای ازدواج در طرح خدا در نظر گرفته شده مراحلی را در دانشگاه‌ها در مسیر انجام دارد که حمایت خیرین در جهت تشکیل تحکیم خانواده بهتر پیش برود.

وی افزود: ما در معاونت، سیاستگذاری و تدوین قوانین و همچنین در بخش دیگری برنامه‌یزی و هماهنگی و فعال کردن دستگاه‌های اجرایی را داریم که در بخش آخر نظارت و ارزیابی و چگونگی اجرای قانون نیز داریم.

معاون امور زنان و خانواده گفت: در بخش اول ما برنامه کم نداریم. از جمله برنامه کسب و کار پایدار، پیشگیری از طلاق و همچنین منشور مشاوره اما همانطور که می‌دانید ما در قوانین کم و کسری نداریم و قوانین می‌تواند پشتیبان خوبی باشد؛ مشکل در اجرا است و باید سعی کنیم دستاوردها را فعال کنیم. لذا تسهیل برنامه ازدواج مجردان دهه ۶۰ که در سال ۱۴۰۰ در روستاها داشتیم با موافقت ریاست محترم جمهور ان‌شاءالله برای شهر و روستاها داریم.

وی گفت: از مقدمات تسهیلات مسکن برای خانواده‌ها، دادن زمین برای ۴ قلوها و همچنین پیگیری ماده‌های مختلف از جمله ماده ۲۷ و ۱۷ و ماده‌های پیگیری بحث دورکاری زنان است به عنوان کاری که امکان انجام ضربتی آن بود انجام دادیم. در بحث دورکاری زنان یک سری اداره‌ها همکاری لازم را نداشتند و البته دو استان تهران به دلیل وسعت بیشترین دورکاری و فارس به دلیل اعتقاد مدیر استان به اینکه بخشی از کارمندان باید دورکار باشند رسیدیم.

خزعلی افزود: در سفرهایی که در دو سال گذشته قبل‌ از کرونا به عراق داشتم در برخورد با خانم‌های عراقی مسائلی که مطرح می‌کردند متوجه این نکته شدم که همان‌طور که برای ما یک سری از مسائل در فرهنگ ما نامتعارف است برای آن‌ها نیز به همین شکل است و باید در ارتباط درست با خانم‌های عراقی سبک‌شناسی و مخاطب‌شناسی را داشته باشیم و زائران ما آموزش‌های لازم را ببینند تا بتوانیم یک ارتباط و رفت و آمد متقابلی را بین ایران و عراق و کشورهای دیگر نیز داشته باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.