انتقاد تند ترکیه از یونان به خاطر نقض معاهده لوزان و حقوق مسلمانان

دفتر ریاست جمهوری ترکیه با انتشار بیانیه‌ای یونان را به نقض معاهده تاریخی لوزان و حقوق اقلیت مسلمانان این کشور متهم کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه از یونان به دلیل نقض یک توافق که به مدت بیش از یک قرن میان دو کشور برقرار است انتقاد کرد. 

براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اردوغان در بیانیه‌ای که به مناسبت نود و نهمین سالگرد «پیمان لوزان» منتشر شد، آتن را به تضعیف حقوق اقلیت مسلمان در منطقه «تراس» یا تراکیه یونان متهم کرد. مسلمانان تراس حدود ۳۲ درصد از جمعیت این استان را تشکیل می دهند و از قومیت‌های ترک، رومی و پوماک‌های بلغاری زبان تشکیل می‌شوند.

رئیس جمهوری ترکیه در این بیانیه گفته؛ «شرایط مندرج در معاهده، به ویژه حقوق اقلیت ترک، نادیده گرفته شده یا عمداً از بین رفته است. پذیرش این وضعیت که با حسن همجواری و وفاداری به متن معاهده ناسازگار است برای کشور ما ممکن نیست.»

معاهده ۱۹۲۳ لوزان توسط جمهوری جدید ترکیه برای حل و فصل اختلافات با متفقین، از جمله یونان، پس از جنگ جهانی اول و جنگهای استقلال ترکیه امضا شده است. 

در این سند بر حقوق اقلیت مسلمان یونان و مسیحیان در ترکیه تاکید شده است. این معاهده همچنین شرایط حکومت یونان بر جزایر دریای اژه که در سواحل ترکیه قرار دارند را تعیین کرده است. 

آنکارا طی ماههای اخیر یونان را به نظامی کردن جزایر ونقض این پیمان متهم کرده است. آتن اما مدعی است که طبق قوانین بین المللی عمل می کند و در برابر دشمنی مداوم ترکیه از خاک خود دفاع می کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.