پرواز خطرناک جنگنده‌های اف-16 ترکیه هنگام رزمایش ناتو

منابع یونانی از نقض حریم هوایی یونان و پرواز غیر قانونی جت‌های نظامی ترکیه حین برگزاری رزمایش چند ملیتی ناتو در منطقه خبر دادند.

نشریات یونانی روز دوشنبه از پرواز بدون برنامه ریزی قبلی جنگنده‌های ترکیه حین رزمایش هوایی ناتو در منطقه و نقض حریم هوایی یونان خبر دادند.

به نوشته وبگاه «تاکینگ گریس» جنگنده‌های ترکیه در روزهای اخیر نه تنها حریم هوایی یونان را یک نوبت نقض کردند، بلکه رزمایش چندملیتی ناتو در جنوب دریای اژه را نیز متوقف کردند.

در رزمایش برنامه ریزی شده که در آن نیروی هوایی و نیروی دریایی ناتو با یکدیگر همکاری می‌کردند و در حالی که تمرین پدافند هوایی در حال انجام بود، دو فروند جنگنده «اف-۱۶» ترکیه به طور غیرقانونی وارد  شرق جزیره «کارپاتوس» که  حریم هوایی و دریایی آن برای رزمایش ناتو مسدود شده بود، حریم هوایی یونان را نقض کردند.

همچنین در اکوایران ببینید : بدهکاران کله گنده صندوق توسعه ملی

در نتیجه اقدام تحریک آمیز جنگنده‌های ترکیه، فرمانده اسپانیایی ناتو مجبور به توقف تمرین شد. منابع مطلع همچنین گزارش دادند مقام‌های ناتو که آشکارا از رفتار ترکیه عصبانی شده‌اند، دستور رسیدگی به این تخلف جنگنده‌های ترکیه را صادر کرده‌اند.

 این دومین بار است که جنگنده‌های ترکیه در رزمایش ناتو مداخله می‌کنند. پیشتر نیز جنگنده‌های ترکیه با پرواز بدون برنامه ریزی قبلی امنیت کشتی‌ها و جنگنده ناتو را به خطر انداختند. این سری از رزمایش ناتو تمرین تا ۷ آوریل (پنجشنبه، ۱۸ فروردین) ادامه دارد.

این رزمایش که سالانه در میان متحدان ناتو برگزار می‌شود، شامل تمرین سناریوهای نیروی هوایی و  دریایی است. برای اولین بار در این رزمایش دو ناو هواپیمابر آمریکایی «هری اس ترومن» و «شارل دوگل» فرانسه در دریای اژه حضور دارند.

روابط بین ترکیه و یونان، دو عضو ناتو که اغلب دچار تنش بوده به طوری که سال گذشته  این روابط به شدت رو به وخامت گذاشت و کشتی‌های جنگی در شرق مدیترانه در نزاع بر سر مرزهای دریایی و حقوق انرژی با هم روبرو شدند. یونان و ترکیه سال گذشته دردرگیری بر سر اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند. ترکیه بارها اعلام کرده که از یونان می‌خواهد تا راه حل‌های سیاسی مسالمت آمیز را  تا راه حل‌های تهاجمی اتخاذ کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.