هشدار هواشناسی به کشاورزان

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی ۲۴ ساعت آینده در شرق گیلان، مازندران، گلستان، شمال هرمزگان، جنوب استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان به‌ویژه در ساعات بعدازظهر ابرناکی و رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید روی می‌دهد.

فردا شنبه با گذر امواج تراز میانی جو از نوار شمالی کشور در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، سواحل شمالی دریای خزر، ارتفاعات البرز و خراسان شمالی ابرناکی و بارش باران گاهی با رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.

همچنین در شمال هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان و جنوب شرق فارس رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید ادامه خواهد داشت. یکشنبه آینده بارش در مناطق مذکور با شدت بیشتری ادامه خواهد داشت.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز دوشنبه این وضعیت ادامه دارد و روزهای یکشنبه و دوشنبه در استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز شامل زنجان، قزوین و البرز نیز افزایش ابر گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید و خیزش گردوخاک پیش‌بینی شده است.

روز سه‌شنبه بارش در سواحل شمالی دریای خزر کاهش یافته  اما بارش در جنوب شرق تشدید شده و در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، جنوب شرق فارس، جنوب و شرق کرمان رگبار شدید باران همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید روی می‌دهد.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: اوایل وقت جمعه ۱۴۰۱/۰۴/۳۱

زمان پایان: اواخر وقت یکشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۲

نوع مخاطره: بارش باران با رعد و برق همراه با وزش باد و کاهش نسبی دما

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۱/۰۴/۳۱: گیلان، مازندران، گلستان.

شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۱: گیلان، مازندران، گلستان.

یک‌شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۲: گیلان، مازندران، گلستان.

اثر مخاطره: خسارت به صنعت و محصولات کشاورزی.

توصیه: اقدام به باز کردن خروجی کرت های شالیزاری در مرحله رسیدن جهت جلوگیری از ماندابی شدن مزرعه، بستن خروجی کرت های مزارع شالیزاری که هنوز وارد مرحله رسیدگی نشده اند جهت استفاده حداکثری از بارندگی، تسریع در برداشت شالیزارهای رسیده (ارقام زودرس) قبل از شروع بارندگی، خودداری از هرگونه عملیات سم پاشی و محلول پاشی تا مساعد شدن شرایط جوی بویژه در باغات مرکبات، کاهش غذادهی استخرهای پرورشی به نصف نرمال با توجه به ابری بودن و بارندگی، عدم آبیاری مزارع سویا و پنبه به دلیل وقوع بارندگی، پایش مزارع پنبه بعد از رخداد بارندگی و کنترل بیماری‌های قارچی. 

توصیف سامانه اول: نفوذ سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی همراه با رگبار و رعدوبرق

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق گاهی وزش باد شدید موقت و در نواحی مستعد احتمال ریزش تگرگ

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۱/۰۴/۳۱: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، هرمزگان، جنوب شرق فارس و ارتفاعات و دامنه استانهای گیلان و مازندران.

شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۱: جنوب کرمان، هرمزگان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب شرق فارس و ارتفاعات و دامنه استانهای گیلان، مازندران و گلستان.

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۲: هرمزگان، جنوب کرمان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب شرق فارس، ارتفاعات و دامنه استانهای گیلان، مازندران و گلستان، اردبیل و شمال استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی.

اثر مخاطره: احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر و جاری شدن روان آب به شکل محلی و محدود، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب روخانه‌های فصلی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال تاخیر در پرواز.

توصیه: احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها.

توصیف سامانه دوم: گردوخاک

نوع مخاطره: خیزش و نفوذ گردو خاک و وزش شدید باد

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۱/۰۴/۳۱: شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان.

شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۱: شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان.

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۲: خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شمال شرق اصفهان، جنوب و شرق سمنان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، شمال بوشهر.

اثر مخاطره: کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار.

توصیه: عدم حضور افراد در فضای باز، بویژه اشخاص آسیب‌پذیر، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه‌کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.