هشدار هواشناسی به کشاورزان 13 استان کشور

سازمان هواشناسی با اشاره به ماندگاری توده هوای سرد در کشور نسبت به احتمال خسارت به محصولات کشاورزی ۱۳ استان هشدار صادر کرد.

مطابق نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های واقع در شمال شرق، شرق، سواحل دریای خزر، سمنان و تهران در برخی ساعات رگبار،‌ وزش باد شدید موقتی، رعدوبرق و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی شده است. شدت بارش‌های امروز برای استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی،‌  گلستان و سمنان است.

فردا این وضعیت در استان‌های خراسان شمالی،‌خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شرق یزد و ارتفاعات سمنان و کرمان و روز سه‌شنبه در شرق خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی پیش‌بینی شده است.

با توجه به کاهش دما در مدت یاد شده در ارتفاعات واقع در البرز مرکزی و شرقی بارش‌های به‌صورت برف خواهد بود.

بر اساس اعلام  سازمان هواشناسی  تا صبح فردا دوشنبه کاهش دما در نیمه شرقی، مناطق مرکزی و دامنه‌های جنوبی البرز تداوم داشته و سپس تا پنجشنبه روند افزایش دما روی می‌دهد.

توصیف سامانه: نفوذ توده هوای نسبتا سرد

زمان شروع: اوایل وقت یک‌شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۸

زمان پایان: اوایل وقت دوشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۹

نوع مخاطره: کاهش نسبی دما، میانگین ۴ تا ۶ درجه سلسیوس

منطقه اثر:

یک‌شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۸: آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، همدان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، شمال استانهای قزوین، البرز، تهران.

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۹: سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال تهران.

اثر مخاطره: افت دمای کمینه تا زیر صفر درجه، خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: تامین سوخت و سرویس و راه اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مصرف کودهای پتاسه و ترکیبات بُر و روی و کود‌های اسید آمینه به صورت غیر مستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم‌‌سازی درختان به سرما، حفاظت از مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش دما، محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت، عدم کود‌دهی استخرهای پرورش ماهیان، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد)، عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالا دما به زیر صفر می‌رسد.

توصیف سامانه اول: سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، خیزش گردوخاک ،در برخی نقاط بارش تگرگ

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۸: مازندران، کرمان، سیستان و بلوچستان، یزد، شمال شرق اصفهان، البرز و تهران.

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۹: خراسان شمالی، شرق سمنان، شرق یزد، سیستان و بلوچستان و نیمه شمالی کرمان.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی محلی، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال برخورد صاعقه، خیزش گردوخاک و کاهش دید، اختلال در ترددهای برون شهری، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و احتمال آسیب به صنعت کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرهای برون شهری، عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از کنار مسیل‌ها، احتیاط و محدودیت در فعالیت‌های کوهنوردی و احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو، استحکام سازه‌های موقت.

توصیف سامانه دوم: وزش باد شدید موقت

نوع مخاطره: وزش باد شدید موقت خیزش گردوخاک در مناطق مستعد

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۸: قزوین، مرکزی، تهران، قم، البرز، هرمزگان، جنوب استانهای فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان.

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۹: بوشهر، هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان و کرمان.

اثر مخاطره: کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال اختلال در تردد.

توصیه: احتیاط در ترددهای برون شهری و جاده های کویری، استحکام سازه‌های موقتی، عدم تردد و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه‌کاره.

 توصیف سامانه: افزایش سرعت باد با سمت غربی-جنوب‌غربی

زمان شروع: دوشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۹

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۳۰

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در ساحل بین ۱ تا ۱.۵ متر و در فراساحل حداکثر ۲ متر.

منطقه اثر: غرب دریای عمان.

اثر مخاطره: احتمال آسیب به قایق های تفریحی و شناورهای سبک، احتمال خسارت به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی.
توصیه: احتیاط تردد با قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک، احتیاط در فعالیت‌های دریایی و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.